Skjulte fiender i Aladdin-kildekoden

Game History Foundation har gravd i kildekoden til plattformklassikeren Aladdin, og aktivert funksjoner som ble lukt ut før lansering.

Husker du plattformspillet Aladdin? Spillet var basert på Disney-tegnefilmen ved samme navn, og klarte å fange filmens visuelle stil på en måte svært få andre slike spill hadde klart før. Spillet kom til plattformer som PC og Amiga, men det er nok Mega Drive-versjonen som er mest kjent.

Skatter i kildekoden

Nå har Game History Foundation fått studere kildekoden til en nesten ferdig utgave av spillet, samt alle filene den var avhengig av. Dermed har de kunnet studere koden for å se etter ting som ikke ble med i fullversjonen, og til og med aktivere disse for så å lage kjørbare versjoner av spillet basert på koden. I tillegg har de hatt tilgang på originale designdokumenter.

Dermed får vi et interessant bilde av hvordan spillet kunne ha vært, med nye fiender og funksjoner. Slik som han her fyren:

Eller denne fangen:

Grunnen til at de har kunnet gjøre dette, er at mye av koden har blitt «kommentert bort» i stedet for å bli fjernet fullstendig. Det betyr altså at programmererne har lagt inn instruksjoner om at disse delene av koden ikke skal benyttes når kompileringsverktøyet oversetter kildekoden til et kjørbart program.

Artikkelen er svært fascinerende, og full av detaljer om spillkoden, så ta en titt!

PC-versjonen av Aladdin er forøvrig tilgjengelig på GOG.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.