Tilbakeblikk: WFM – Football Manager for Windows

Husker du dette fotballmanagerspillet for Windows? Vi har snakket med den norske utvikleren bak spillet.

Når jeg tenker tilbake på videregående, er det merkelig nok fritimene jeg husker best. Inneklemte timer uten undervisning, der man bare måtte finne på noe å gjøre selv. Dette var lenge før mobiltelefoner ble særlig mobile, og skolens datarom med tilgang på internett var en godt bevoktet ressurs som kun skulle brukes i faktisk undervisning. Ville du surfe på nettet ble du pent nødt til å bruke en av de to maskinene på biblioteket, og de var alltid opptatt av folk som spilte Backpacker.

Nostalgi på flere måter. Sorry Frode Olsen, jeg la inn en reservekeeper og spillet gjorde ham bedre enn deg.
Nostalgi på flere måter. Sorry Frode Olsen, jeg la inn en reservekeeper og spillet gjorde ham bedre enn deg.

Men etter hvert fant vi en aldri så liten skatt: Et knøttlite datarom ikke mye større enn et bøttekott, der skolen hadde skviset inn en håndfull treige og utdaterte maskiner med Windows 3.1 installert. De var nesten ubrukelige, selv etter datidens standard, så rommet var stort sett tomt. Men for oss hadde det en verdi likevel. På et par av maskinene hadde nemlig noen installert WFM, et enkelt fotballmanagerspill der opp til fire spillere kunne lede hvert sitt lag i en norsk eller utenlandsk liga, og kjempe om heder og ære over flere sesonger.

Da vi først oppdaget dette rommet, visste vi at vi hadde skutt gullfuglen – og nå måtte vi holde tett om den. Det var heldigvis ikke så vanskelig ettersom døren til rommet alltid skulle være låst, og man måtte be om nøkkel på kontoret. Så en god stund var dette datarommet og WFM en godt bevoktet hemmelighet.

Spillet reddet oss gjennom de ellers så kjedelige fritimene i flere måneder, før vi til slutt ble overrumplet av en lærer som av en eller annen merkelig grunn måtte bruke en av de andre maskinene, og dermed fikk observert at vi hadde det moro. Han sa ikke noe til oss, men den neste gangen vi kom for å spille, hadde noen slettet alle spor av WFM. Det er jo klart at man ikke skulle misbruke skolens ressurser på ting som kunne være gøy, selv om disse ressursene aldri ble brukt av noen andre. Og ja, jeg er tydeligvis fortsatt bitter for noe som skjedde for snart 20 år siden.

WFM ble utviklet av Lars Erik Bolstad.
WFM ble utviklet av norske Lars Erik Bolstad.

Et populært spill

Min WFM-historie er neppe unik – faktisk er dette et spill som overraskende ofte trekkes frem i nostalgiske øyeblikk i diskusjonsarenaer for spill, og det har til og med en egen liten Facebook-gruppe. Jeg tror ikke noen tenker på WFM som en genuin klassiker, til det var det for enkelt og flaksbasert. Men det enkle konseptet gjorde det til gjengjeld til et ypperlig flerspillerspill som alle kunne plukke opp og spille, og der de korte rundene sikret at man aldri ble sittende for lenge og vente på at motstanderne skulle ta turen sin.

WFM ble skapt av norske Lars Erik Bolstad. Som så mange andre datainteresserte ungdommer, hadde han lært seg å programmere på Commodore 64, og han hadde laget egne spill siden fjortenårsalderen.

– Jeg begynte å implementere WFM våren 1992, mens jeg var student ved datalinja på NTH i Trondheim. En kompis av meg, Håvard Bjåstad, hadde laget spillet FM for MS-DOS, som vi hadde hatt mye moro med å spille på studenthybelen. Windows 3 hadde nettopp blitt lansert, og når Håvard ikke hadde noen planer om å lage en Windows-versjon av FM, bestemte jeg meg for å gjøre det. WFM var et fint prosjekt som kombinerte en litt over gjennomsnittlig fotballinteresse med ønsket om å lære meg Windows-programmering.

Kom igjen!
Kom igjen!

Sommeren samme år flyttet han til Karlsruhe i Tyskland for å fortsette studiene der, og spillet ble i all hovedsak skrevet der nede i løpet av 1992 og 1993. Bolstad brukte programmeringsspråket Turbo Pascal for å lage spillet – det var det utviklingsverktøyet han hadde på PC-en sin, og dessuten var det godt egnet til å kode brukergrensesnitt i Windows. Selve spillet var sterkt inspirert av kameratens originale FM, men Bolstad la tidlig inn ny funksjonalitet. Der originalen kun støttet engelske ligaer, fikk WFM ligaer fra en rekke land, inkludert Norge, og det fikk også funksjoner som landslagsuttak.

Da spillet endelig var ferdig, valgte Bolstad å gi det ut gratis. Internett var noe helt annet enn det er i dag, og selv om nettleseren Mosaic ble lansert samme år, fantes det ingen nettsteder å annonsere spillet på. Bolstad var imidlertid en ivrig bruker av forgjengeren til dagens diskusjonsforumer, nemlig nyhetsgrupper:

– Spesielt var rec.sport.soccer stedet for å holde seg oppdatert og diskutere alt rundt fotball, og det var også her jeg annonserte WFM første gang. Selve .exe-filen lastet jeg opp til en håndfull ftp-servere.

Husker du noen av disse?
Flere kjente navn her. Han ene endte jo opp med å ta over min jobb i Start i noen år…

Fornøyd med spillet

Etter sin originale lansering ble spillet oppgradert med nye ligaer. Bolstad hadde mange andre planer, som aldri ble realisert på grunn av studier som tok for mye tid. Men han er likevel fornøyd med resultatet, og selv spilte han det mye sammen med venner:

– Jeg hadde lagt inn såpass med tilfeldige utfall i koden at jeg aldri hadde noen fordel av å ha laget det selv, og det var alltid komisk for min del hver gang noen mente å ha gjennomskuet algoritmene mine. Det var også morsomt å se hvor intenst folk kunne leve seg inn i spillet. En gang satt jeg og et par kompiser en hel helg og spilte WFM, og vi hadde selvfølgelig lagt inn oss selv i spillerstallen. Den ene kompisen min ble toppscorer i Tippeligaen sesong etter sesong, men ble aldri tatt ut på landslaget. Han ble etterhvert overbevist om at jeg hadde lagt inn dette med overlegg i koden, men etter sju-åtte sesonger ble han plutselig tatt ut av Drillo! Jeg tror aldri jeg har sett mannen så overlykkelig som da landslagstroppen ble annonsert!

Men det var langt fra bare Bolstad og vennene hans som spilte WFM. Dessverre er det umulig å finne ut hvor mange som faktisk lastet ned og spilte det, ettersom det ble lagt ut på flere sider og deretter spredd videre av andre, men Bolstad fikk etter hvert veldig mange henvendelser om spillet:

Jammen så kravstor da!
Jammen så kravstor da!

– På det meste lå det på rundt 50 mail daglig, fra alle mulige land. Det var nok mange nordmenn som spilte det, men brorparten av tilbakemeldingene kom fra England og Tyskland. Det meste var hyggelige meldinger om hvor godt de likte spillet, det var spørsmål om å legge til stadig nye land og ligaer, en del var selvfølgelig bugrapporter av ulike slag, men jeg husker spesielt én henvendelse godt: Selv om jeg hadde implementert et system for at spillere skulle legge opp og nye komme opp fra juniorstallen, var det nok en bug akkurat der. En fyr i England hadde spilt over 20 sesonger med samme lag og klaget over at det gikk dårligere og dårligere med laget hans etter hvert som spillerne begynte å nærme seg 50!

Lars Erik Bolstad valgte en karriere i programvarebransjen uavhengig av WFM. Men selv om han la fotballmanagerspillet sitt bak seg for mange år siden, har han nok en gang klart å finne en måte å kombinere sine interesser for fotball og programmering – denne gangen på mobile plattformer:

– Nå er det fotball-appen Groundhopper som er prosjektet mitt, så får vi se om det kan bli til noe mer enn WFM ble!

Spillermarkedet.
Spillermarkedet.

Groundhopper er en app for fotballfrelste, som lar deg sjekke hvilke fotballkamper som spilles når, hvilke stadioner (av over 12 000 registrerte anlegg over hele verden) du har besøkt, hvor mange ganger du har sett din favorittklubb, og så videre. Appen har tusenvis av brukere fra hele verden.

Du kan fortsatt spille WFM

WFM er som sagt gratis, og det er fortsatt mulig å laste det ned. Men ettersom det er laget for Windows 3, kan du ikke regne med at det fungerer sånn uten videre på et moderne system. Heldigvis er det fullt mulig å installere Windows 3.1 på MS-DOS-emulatoren DOSBox, og dermed også kjøre WFM.

Spillet er altså ikke spesielt avansert. Du starter ved å velge klubb, og så får du opp en liste over klubbens spillere (WFM kom før man måtte ha lisenser for slikt) der du også kan legge inn nye. Spillernes navn er kanskje korrekte, men egenskapsnivået deres – som representeres av ett enkelt tall – er tilfeldig. Dette vil stige om spillerne er med på kamper som vinnes, og synke om de er med på kamper som tapes. Det vil også synke, ganske kraftig, om du hiver dem ut på banen mens de er skadet. Foran hver kamp velger du lag, og hvor høy bonus spillerne skal få ved seier. Du kan naturligvis også kjøpe og selge spillere, og hver spiller skal ha en personlig kontrakt og egen lønn. Noen er kravstore, andre er ganske greie å ha med å gjøre.

Gevir Bodø gjør det godt i 2. divisjon avdeling F.
Gevir Bodø gjør det godt i 2. divisjon avdeling F.

Under selve kampene forandrer skjermbildet seg, og vi ser ei klokke som går fremover mens det dukker opp beskjeder om viktige hendelser – kort, scoringer og så videre – under. Du kan ikke påvirke det som skjer, og må rett og slett bare følge med og krysse fingrene. Dessverre virker det veldig vanskelig å stille inn DOSBox-hastigheten slik at kampene varer like lenge som de skal, om du spiller WFM på en moderne PC. Hvis du ønsker å teste spillet, har Bolstad følgende beskjed:

– Husk at at spillerstallene sist ble oppdatert i 1993 eller deromkring. Så hvis du vil ha Messi på laget ditt, må du legge ham inn selv, og risikere at han viser seg å være ganske så middelmådig.

Å spille WFM alene har for min del aldri vært det helt store. Det er rett og slett avhengig av å spilles i godt selskap for å fungere. Til gjengjeld vil spillet alltid ha en litt spesiell plass i hjertet mitt, takket være de mange fine timene jeg hadde med det på videregående. I en ellers så kjedelig skolehverdag var det akkurat det vi trengte.

Takk til Lars Erik Bolstad for hans hjelp med denne artikkelen. Hvis du har lyst til å spille WFM selv, kan du laste det ned her. Dette er kun selve spillfilene, ikke Windows 3-oppsettet du trenger for å kjøre det:

Klikk her!

Lyst til å lese mer om norske spill? Her er historien om Pannekaka, et ukjent Commodore 64-spill basert på eventyret ved samme navn.

4 kommentarer om “Tilbakeblikk: WFM – Football Manager for Windows”

  1. Artig! Jeg spilte mange manager-spill på 90-tallet, men dette var ikke et av dem. Aldri hørt om dette for å være helt ærlig.

    Svar
  2. Veldig interessant artikkel. Dette spillet var et av mange perler som lå gjemt på den gamle datamaskinen til faren min som jeg fikk arve en gang på siste halvdel av 90-tallet, og bildene her vekker definitivt noen gode minner.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.