Det er fortsatt liv i Civilization V-designerens nye spill

Jon Shafer har vendt tilbake til barbarspillet At the Gates, og vil ta prosjektet i en spennende retning.

Det er bare et halvt år siden Civilization V-designer Jon Shafer ble ansatt av Paradox, men nå har han forlatt jobben hos den svenske spillutvikleren. Grunnen skal være «kreative og kulturelle forskjeller», uten at noen av partene vil gå i detalj. Dårlige nyheter for de som hadde gledet seg til et Shafer-designet 4X-spill fra Paradox, men gode nyheter for de som venter på At the Gates.

Shafer sa da han ble ansatt at han ville utvikle det folkefinansierte spillet på fritiden mens han jobbet hos Paradox, men det ser han ikke ut til å ha fått gjort. I stedet har han tenkt mye på spillet, og nå som han er tilbake på egenhånd, vil han også satse for fullt på prosjektet. I den forbindelse har han rekruttert hjelp for både KI-programmering og produksjon.

Et tidlig glimt av spillet.
Dette bildet er fra 2015.

Fra nomadestamme til kongerike

Han har også kommet frem til at spillet trenger en stor endring i forhold til den originale planen. Som du kanskje husker er At the Gates et turbasert strategispill der du leder en nomadisk barbarstamme mot slutten av romertiden, i en dynamisk verden der Romerriket stadig mister både makt og land. Meningen var at du hele tiden måtte flytte på deg, ettersom ressursene på spillkartet ikke varer evig.

Spilltestingen viser imidlertid at denne modellen fører til en god første del, men at den fungerer dårligere og dårligere utover hvert spill (det med å gjøre hele spillet interessant er som kjent også et Civilization-problem – den første tredjedelen har en tendens til å være kulere enn den siste). Nå mener Shafer å ha funnet en løsning.

Denne innebærer rett og slett at du mot midten av spillet får muligheten til å slå deg ned, og bygge ditt eget kongerike i stedet for å fortsette som nomade. På denne måten vil spillet forhåpentligvis holde seg interessant hele veien gjennom. Shafer sier at mange av mekanismene som trengs for å gjennomføre denne endringen allerede er i spillet. Personlig syntes jeg denne endringen virker svært fornuftig – jeg har faktisk lenge hatt lyst på et 4X-spill der man startet som nomade og først slo seg ned etter en god stund med spilling.

Nå er planen å lansere det til sommeren, selv om det naturligvis fortsatt kan skje ting. Med tanke på at jeg skrev en sak med overskriften Civilization V-designerens nye spill lar vente på seg så langt tilbake som i 2015, høres et halvt års ventetid nesten overraskende kort ut. Mer informasjon kan du finne på Kickstarter.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.