Her er Spelunky på Commodore 64

Mannen bak Commodore 64-versjonen av Luftrausers har et nytt prosjekt på gang.

Det er ikke lenge siden Paul Koller fikk lansert sin offisielle Commodore 64-overføring av Vlambeers heftige actionspill Luftrausers, men han har brukt tiden godt. Nå jobber han med å overføre nok en indie-klassiker til den populære 8-bits-plattformen, nemlig Spelunky. I går kveld publiserte han en video på Twitter, som viser hvor langt han har kommet:

På tross av at i en senere melding beklager kvaliteten (Twitter er tydeligvis ikke noen god plattform for videoer), er det åpenbart at prosjektet virkelig begynner å ta form, og at han har klart å få til svært glatt skrolling.

Indie-klassiker

Spelunky var et av de første indie-spillene som virkelig slo an på massemarkedet, og i tillegg var det med å definere spilltypen mange kaller «roguelite» – altså spill i helt andre sjangere, som henter elementer som dataskapte nivåer, høy vanskelighetsgrad og gjerne permadød fra «roguelike»-sjangeren.

Spillet sender deg ned i dataskapte grotter, som du må utforske på jakt etter skatter og eventyr. Miljøene er fullstendig ødeleggbare, og spillet gir deg massevis av måter å overvinne både fiender, feller og andre farer på. Utvikler Mossmouth har faktisk annonsert Spelunky 2, men vi vet fint lite om det spillet enda.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar