Her er Spelunky på Commodore 64

Mannen bak Commodore 64-versjonen av Luftrausers har et nytt prosjekt på gang.

Det er ikke lenge siden Paul Koller fikk lansert sin offisielle Commodore 64-overføring av Vlambeers heftige actionspill Luftrausers, men han har brukt tiden godt. Nå jobber han med å overføre nok en indie-klassiker til den populære 8-bits-plattformen, nemlig Spelunky. I går kveld publiserte han en video på Twitter, som viser hvor langt han har kommet:

På tross av at i en senere melding beklager kvaliteten (Twitter er tydeligvis ikke noen god plattform for videoer), er det åpenbart at prosjektet virkelig begynner å ta form, og at han har klart å få til svært glatt skrolling.

Indie-klassiker

Spelunky var et av de første indie-spillene som virkelig slo an på massemarkedet, og i tillegg var det med å definere spilltypen mange kaller «roguelite» – altså spill i helt andre sjangere, som henter elementer som dataskapte nivåer, høy vanskelighetsgrad og gjerne permadød fra «roguelike»-sjangeren.

Spillet sender deg ned i dataskapte grotter, som du må utforske på jakt etter skatter og eventyr. Miljøene er fullstendig ødeleggbare, og spillet gir deg massevis av måter å overvinne både fiender, feller og andre farer på. Utvikler Mossmouth har faktisk annonsert Spelunky 2, men vi vet fint lite om det spillet enda.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.