Dynamisk bybygging i middelalderen

Det lovende bybyggerspillet Foundation søker støtte på Kickstarter.

Det er en stund siden vi har dekket noen lovende Kickstarter-kampanjer her på Spillhistorie.no, men bybyggerspillet Foundation virker såpass interessant at jeg føler det fortjener en liten titt. Spillet finner sted i middelalderen, og skal være langt mer organisk enn det vi er vant med i sjangeren. Her er det ingen rutenett, og byene du lager skal legge seg naturlig i terrenget.

Det ser jo litt kult ut.
Det ser jo litt kult ut.

Listen over inspirasjonskilder er lang. Utviklerne har lagt inn et ressurssystem i samme stil som det vi finner i Anno-serien, mens selve bybyggingen skal være inspirert av The Settlers, SimCity og Pharaoh. Til sist trekker de frem historiebaserte valg underveis, inspiret av Crusader Kings II.

Design dine egne slott

Spillet har også et system der du kan designe dine egne monumentale byggverk, og ikke bare bygge disse i byen din, men også dele dem med andre. Du kan finne mye mer informasjon på den GIF-tunge Kickstarter-siden.

Folkefinansieringskampanjen har fått en solid start, så sjansene ser ut til å være gode for at den når målet sitt på cirka en halv millioner norske kroner. Foundation skal ha vært under utvikling i to år allerede, og hvis alt går etter planen, skal spillet lanseres i oktober på PC.

Det ser forresten ikke ut som Foundation har noen koblinger til Amiga-spillet ved samme navn, på tross av at det også kunne defineres som et bybyggerspill.

 

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar