System Shock-nyversjonen har gått på en smell

Utviklingen av det folkefinansierte spillet er satt på pause.

Stephen Kick, som er sjef i utviklerstudioet Nightdive Studsos, har postet en kjip oppdatering på Kickstarter. Her forteller han at utviklingen av den folkefinansierte nyversjonen av System Shock har blitt stanset, mens teamet nå evaluerer veien videre.

Det første rommet i spillet.
Den originale Unity-prototypen av System Shock-nyversjonen.

Prosjektet vokste ut av kontroll

Han forteller at teamet og ambisjonsnivået gradvis har vokst ut av kontroll, og at det som egentlig skulle være en ren nyversjon av klassikeren fra 1994 ble mye mer. Men jo større prosjektet ble, jo lenger bort beveget det seg også fra de originale konseptene som definerte originalspillet.

Kick understreker at det som nå skjer, er at teamet tar en pause fra utviklingen, ikke at de avslutter prosjektet. Han forsikrer også om at System Shock-nyversjonen skal bli fullført, og at alle løftene Nightdive Studios har gitt i forbindelse med folkefinansieringskampanjen skal oppfylles.

Folkefinansieringskampanjen fant sted i 2016, og utviklerne sa da at de planla å ferdigstille spillet innen desember 2017. At ting ikke har gått helt etter planen har altså vært klart en stund; i forrige normale oppdatering skrev de at de «fortsatt var tidlig i utviklingen». Det var i januar i år, altså én måned etter den planlagte lanseringen.

I mellomtiden har blant annet prosjektet skiftet spillmotor, fra Unity til Unreal. Jeg testet den originale Unity-prototypen, og syntes den teknisk sett fungerte godt, så jeg sliter litt med å forstå hvorfor spillet måtte skifte motor.

Argh!
Nok et bilde av den gamle Unity-prototypen. Den ble tatt ned for en stund siden, ettersom den ikke lenger representerte spillet.

Hva nå?

Hva som konkret vil skje nå, sier Stephen Kick lite om. Han sier heller ikke noe om hvorvidt misfornøyde backere kan be om pengene tilbake. Totalt høstet selskapet inn 1,3 millioner dollar på Kickstarter, selv om en viss porsjon av disse pengene naturligvis forsvant i skatter, avgifter og Kickstarters egen andel.

Samtidig som dette skjer, jobbes det altså også med en genuin System Shock-oppfølger. Den fikk utgiver i fjor.

System Shock regnes, sammen med Ultima Underworld-serien, som en av grunnleggerne av sjangeren man ofte kaller «immersive sims» i dag. Mange av designprinsippene som preger senere spill som Dishonored, nye Prey, BioShock og Deus Ex-serien stammer fra disse spillene. Stor handlefrihet, åpne miljøer og muligheten til å skreddersy spillfiguren er noen av disse.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.