Eve Online har fylt 15 år

MMORPG-spillet har gått sin egen vei, og hatt suksess med det.

Eve Online er et spill jeg har lest mye om i årenes løp, takket være de mange og ofte fantastiske historiene som har blitt til dynamisk i det spillerstyrte universet. I går var det 15 år siden spillet opprinnelig ble lansert, og det lever fortsatt i beste velgående – skjønt dagens versjon av spillet er en helt annen enn den som ble lansert i 2003.

Ikke overveldende i det hele tatt!
Ikke overveldende i det hele tatt!

Opprinnelig ble Eve Online inspirert av Elite, et mesterverk av et spill som ble lansert i 1984. Elite leverte et dynamisk og åpent univers gjenskapt i full 3D, med overraskende avansert fysikk, der du må prøve å bli rik på handel, piratvirksomhet, kamp eller gruvedrift på asteroider. Spillet ga deg total frihet til å gjøre hva du vil, og fikk stor innflytelse på spillmediets utvikling videre.

Eve Online tok det grunnleggende konseptet fra Elite, og kombinerte det med de spillerstyrte systemene fra Ultima Online, for på den måten å skape noe helt unikt.

Spillerskapte historier

Stort.
Stort.

De femten årene som har gått siden det først kom ut har vært preget av store, spillerstyrte kriger og ikke så rent lite bandittvirksomhet, og mange spillere og fraksjoner har opplevd både enorme suksesser og like enorme nederlag. Vi skal nok ikke se bort ifra at dette er et spill som på sitt verste har gjort mange spillere ulykkelige.

Om du har lyst til å få et inntrykk av hvorfor, kan du lese denne fortellingen Engadget publiserte i går, i anledning spillets femtenårsdag. Eller hva med en artikkel med tittelen 8 Eve Online Scandals that proves it’s basically sci-fi Game of Thrones – en overskrift som hadde vært «clickbait» om den handlet om så godt som ethvert annet spill (advarsel: den er full av GoT-spoilere).

PC Gamer har også en kul sak – Inside the biggest heist in Eve Online history.

Jeg er vel neppe den eneste som en gang i tiden lot meg friste av historier som dette, og prøvde spillet selv – men som aldri kom særlig langt, på grunn av den høye kompleksiteten. Sånn i ettertid er jeg glad for at jeg ikke lot spillet sluke livet mitt, men jeg er like glad for at det har slukt andres, slik at vi kan lese alle disse kule historiene.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar