The Bard’s Tale Trilogy er rett rundt hjørnet

Etter mye om og men (og et bytte av utvikler) er nyversjonen av The Bard’s Tale-trilogien straks ferdig.

I forbindelse med folkefinansieringskampanjen av det nye Bard’s Tale-spillet annonserte inXile Entertainment at de ville gi ut nyversjoner av den originale rollespilltrilogien som opprinnelig kom til plattformer som Apple II og Commodore 64.

Ny grafikk.
Ny grafikk.

Egentlig virket det som et relativt kjapt lite prosjekt, og det var studioet Olde Sküül – med Bard’s Tale-veteran Rebecca Heineman i spissen – som fikk jobben med å snekre sammen nyversjonene. Men tiden gikk, og i februar i fjor ble det klart at Olde Sküül ikke lenger jobbet med spillet. Litt senere sa de at jo, det gjorde de faktisk likevel, samtidig som de la ut en video fra prosjektet.

Slippes den 14. august

Hva som har skjedd bak kulissene aner jeg ikke, men nå har inXile annonsert at The Bard’s Tale Trilogy skal slippes den 14. august. Olde Sküül er ikke lenger involvert, i stedet er det australske Krome Studios som har tatt ansvar for å få jobben gjort – et ansvar de ser ut til å ha tatt seriøst. Prosjektet virker nemlig langt mer ambisiøst nå enn det gjorde sist.

Nyversjonen skilter blant annet med fullstendig ny grafikk og musikk (og ikke oppskalert Amiga-grafikk slik Olde Sküül viste frem), automatisk kartmaking i alle spillene, oppdatert grensesnitt for både ryggsekken og de magiske formularene, samt muligheten til å velge om man vil spille som mann eller kvinne.

Ser ut som det er litt mer enn 52 gull i den haugen...
Ser ut som det er litt mer enn 53 gullmynter i den haugen…

Spillet slippes i et slags episodeformat, der Tales of the Unknown (altså Bard’s Tale 1) blir tilgjengelig ved lansering. De to andre nyversjonene legges inn senere i år. Helt til slutt vil spillet også få en «Legacy»-modus, der man får en opplevelse tett opp mot originalspillene. Selvsagt blir det mulig å spille gjennom alle spillene med samme gruppe eventyrere.

Utviklingen av nyversjonene skal ha vært ganske utfordrende, ettersom man ikke har klart å finne en komplett versjon av kildekoden til originalspillene. Krome Studios har dermed måttet studere ulike utgaver av spillene for å finne ut hvordan ting burde fungere. Lindsay Parmenter fra Krome beskriver i en pressemelding utviklingen som en kombinasjon av arkeologi og spillutvikling.

The Bard’s Tale Trilogy blir tilgjengelig på Steam og GOG. Her er en fersk trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.