Samtidig ser det ut som driften er nedlagt og selskapets verdier selges ut.
I september la den amerikanske spillutvikleren Telltale Games ned størsteparten av virksomheten sin, og sa opp alle unntatt cirka 25 ansatte. Videre spillutvikling ble stanset, og kommende utgivelser ble kansellert. Dette inkluderte resten av den siste The Walking Dead-sesongen, men denne ble senere reddet av selskapet bak tegneserien serien er basert på.
Nye oppsigelser fulgte noen uker senere, visstnok etter at selskapet hadde fullført noe arbeid på den kommende Minecraft-serien for Netflix.
Verdiene selges ut
Nå skriver GameDaily.biz at et selskap ved navn Sherwood Partners har startet prosessen med å selge ut alt av resterende verdieer i Telltale Games. Dette inkluderer alt fra kontormateriell og fysiske spillbokser på lager til programkode og utgivelsesrettigheter.
Samtidig som dette skjer, har flere av Telltales serier blitt fjernet fra salg på Steam. Disse er Tales of Monkey Island, Jurassic Park: The Game og Back to the Future: The Game. De fleste andre spillene deres er fortsatt tilgjengelige (skjønt Poker Night at the Inventory 2 og miniserien The Walking Dead: Michonne er heller ikke mulig å kjøpe).
De fjernede spillene skal fortsatt være tilgjengelige på konsoll og GOG, men det kan godt være dette endrer seg. Hvorvidt de kommer tilbake, eller om det er nødvendig med nye forhandlinger om lisensene før de eventuelt kan selges av en annen utgiver (Monkey Island eies av Disney, mens Universal eier Back to the Future og Jurassic Park).
Oppdatering: Nå er også The Walking Dead-serien fjernet, men denne kommer etter all sannsynlighet tilbake under nytt flagg.
Uansett hva som skjer med disse seriene, ser det nå ut som sagaen om Telltale Games ugjenkallelig er forbi.
Veteraner fra LucasArts
Telltale Games ble grunnlagt i 2004 av en gjeng LucasArts-veteraner som hadde jobbet med Sam & Max: Freelance Police da dette spillet ble kansellert av LucasArts. Deres første spill var et pokerspill ved navn Telltale Hold’em, der man fikk spille poker med en gjeng tvilsomme karakterer.
Deretter prøvde de seg på episodebaserte eventyr basert på tegneserien Bone – men denne serien ble aldri fullført, og det kom kun to episoder. Suksessen kom først etter at de sikret seg Sam & Max-rettighetene fra tegneserieskaperen Steve Purcell, og lanserte Sam & Max: Season One i samarbeid med den nå nedlagte GameTap-tjenesten.
Siden den tid har lisensene bare blitt større og større – Wallace & Grommit, Back to the Future, Jurassic Park, The Walking Dead, Game of Thrones, Batman, Minecraft, og så videre.
Deres største suksess, og serien som på mange måter har definert Telltale Games som moderne spillutvikler, var The Walking Dead. I starten var spillene deres tradisjonelle pek-og-klikk-eventyr fulle av gåter, men med The Walking Dead tonet de ned gåtene til fordel for historiefortelling med valg og konsekvenser, og filmatiske actionsekvenser.
I 2015 ble det laget en dokumentarfilm om Telltale Games’ historie. Som jeg påpekte da er den litt «promo-aktig», og mangler de kritiske røstene som kanskje burde ha vært der med tanke på hva vi nå vet om problematiske forhold i selskapet. Men den er fortsatt fascinerende: