Du kan også teste en demo av den imponerende 8-bits-versjonen.
Det er en stund siden vi fortalte at danske Søren Trautner Madsen, som var med å utvikle originalversjonen av indie-yndlingen Limbo, jobber med en Commodore 64-versjon av samme spill.
En forkortet versjon
Madsens plan er ikke å overføre spillet i sin helhet til den aldrende plattformen, men å lage en utgave som tar for seg et håndplukket utvalg scener og miljøer fra 2010-originalen. De områdene som blir med skal imidlertid gjøres så gjenkjennelige som mulig, selvsagt innenfor mulighetens rammer på en datamaskin fra 1982.
Så langt ser det ut som han har lykkes godt med dette målet. Spillet ser faktisk overraskende autentisk ut på Commodore 64, og animasjonene er dessuten svært glatte. Det hjelper sikkert at originalen ikke er tidenes mest fargerike spill, men det Madsen har fått til er i mine øyne allerede veldig imponerende.
Planen er å lansere spillet på fysisk cartridge (elektronisk kassett), og det er her den tyske retroutgiveren Protovision kommer inn i bildet. De har nemlig blitt med på laget for å hjelpe med utgivelsen. Når spillet skal lanseres er ukjent, Madsen jobber med det «når han har tid».
Men du kan allerede prøve en demoversjon. Den finner du på Protovisions nettsted, og den gir et kjapt inntrykk av starten av spillet. Du kan spille den i en emulator på PC, eller på ekte maskinvare om du har utstyret. Protovision tilbyr også en Windows-versjon med innbakt emulator, som kan installeres og kjøres som et ordinært program på PC-en din.