Whispers of a Machine finner sted i fremtidens Sverige.
Det er faktisk snart to år siden jeg først skrev om Whispers of a Machine her på nettstedet, og da var det snakk om at spillet skulle lanseres i løpet av 2018. Det har åpenbart ikke skjedd, og nå skal spillet i stedet slippes i løpet av andre kvartal neste år. Det har også sikret seg utgiver, nemlig Raw Fury – selskapet som også har Krillbite-spillet Mosaic i porteføljen sin.
Fremtidens Sverige
Whispers of a Machine beskrives som et «Sci-Fi Nordic noir»-eventyr satt til en fremtidsversjon av Sverige. Etter at kunstig intelligens tok helt av for noen år siden, har all slik teknologi blitt totalforbudt, noe som endte opp med å få store konsekvenser for en verden som i stor grad hadde gjort seg avhengig av teknologien.
Du spiller politietterforskeren Vera, som må forsøke å komme til bunns i et mordmysterium. Dette viser seg å trekke deg inn i en langt større konflikt, der valgene dine kan få store konsekvenser for verden.
Spillet er et tradisjonelt, todimensjonalt pek-og-klikk-eventyr, men det har flere interessante elementer. Blant annet loves vi frihet til å løse mange av situasjonene som vi selv ønsker det, og gåter som kan knekkes på flere ulike måter. Dette vil igjen føre til at handlingen kan utspille seg på flere ulike måter, med mer enn én avslutning.
Whispers of a Machine er et samarbeidsprosjekt mellom Joel Staaf Hästö og Petter Ljungqvist. De har tidligere stått for hvert sitt eventyrspill, nemlig Kathy Rain og The Samaritan Paradox, som begge har fått mye ros. De har også nylig annonsert at de vil jobbe med Wadjet Eye Games for å ordne spillets stemmeskuespill.
Her er en fersk teaser-video (ikke noe gameplay, men kul stemning):