En nyversjon av spillet slippes neste uke, for de tre store plattformene.
Det klassiske eventyrspillet Shadowgate fikk i 2014 en nyversjon for PC, etter en vellykket folkefinansieringskampanje i Kickstarters gullalder. Senere dukket spillet opp for mobile plattformer, og nå kommer det til stuekonsollene. Spillet skal slippes den 11. april for Xbox One, PlayStation 4 og Switch.
Shadowgate er et fantasy-eventyr satt til et uhyggelig slott fullt av ting som gjerne vil ta livet av deg. Her må du løse utfordrende gåter i håndtegnede miljøer, mens du prøver å unngå å bli kverket av feller og monstre. Dette er et eventyrspill av den virkelig gamle skolen, så ikke forvent noen enkel vei til seier.
Et spill med en lang historie
Det originale Shadowgate ble lansert i MacVenture-serien for Macintosh i 1987. MacVenture-spillene var noen av de første ekte pek-og-klikk-eventyrene, men de brukte en modell som var veldig ulik den LucasFilm Games etter hvert oppnådde suksess med. Skjermbildet var delt i ulike dynamiske vinduer, der gjenstander ble representert som manipulerbare ikoner.
Senere kom spillet til en rekke andre plattformer, men det var kanskje NES-versjonen som fikk mest oppmerksomhet. Her fungerte spillet helt annerledes, med et mer tradisjonelt, menybasert grensesnitt, og både grafikk og musikk var skapt på nytt (denne gangen av japanske utviklere).
Nyversjonen som altså i utgangspunktet stammer fra 2014 virker i utgangspunktet basert på NES-versjonen, men har også en rekke nye rom og gåter som må løses, samt mer historiefortelling. Dessuten skilter den med et nytt system for vanskelighetsgraden, som faktisk endrer store deler av spillet basert på hvilken vanskelighetsgrad du velger.
Forresten, om du heller vil prøve MacVenture-versjonen, er denne tilgjengelig på Steam (der både Macintosh og Apple IIgs-versjonene er inkludert). En trofast nyversjon av NES-versjonen er også tilgjengelig, i en spillsamling som heter 8-Bit Adventure Vol. 1.
Kilde: En pressemelding på GamesPress.