Tidenes korteste kunstspillopplevelse til tidenes laveste pris.
Salg og oversvømt marked
Nintendo Switch er full av spill og moro av alle typer. Her finner du alt fra store AAA-spill til små indie-titler og mobilspill. Det er blitt en jungel å navigere, men jeg synes det er moro å lete i «tilbuds-kassen» i eShoppen og samtidig ha mobilen med YouTube-appen framme. Det meste er gitt en anmeldelse eller to på nett, og det er til umåtelig stor hjelp – så stor at jeg ikke kan se for meg å shoppe på maskinen på annen måte.
Denne uken er det storsalg på eShoppen, og jeg kom over et lite spill ved navn One Eyed Kutkh som var nedsatt med over 80% og kun kostet 8 kroner. For den prisen kan jeg godta det meste, men det som vekket min interesse var at spillet ble promotert for ikke å ha en eneste tekstbolk noe sted. Hele spillet, inkludert menyene, formidles ved hjelp av bilder og symboler! Slike kunstneriske særegenheter synes jeg er moro å høre om.
Men er spillet bra? Der var det ikke mye hjelp å hente fra Metacritic, kun to anmeldelser, som riktignok var ganske labre. Men jeg fant en video på youtube med gameplay og en 4/5 score, og det virket unektelig interessant. Åtte kroner er mindre enn en billig lunsj, og jeg hadde seks kroner i avslag grunnet tidligere kjøp. For to kroner kan jeg absolutt godta det meste. Så et passord senere var spillet på nedlasting!
Under ligger videoen jeg så som overbeviste meg om å prøve det ut.
I spillet er du den enøyde skapningen man må anta heter Kutkh (eller er det rasen hans? Vi får aldri vite…), som krasjlander på en merkelig, liten planet. Romskipet hans er ødelagt, og du må finne fire romskipdeler for å kunne reise videre. Planeten er bebodd, men det er ingen kamphandlinger i spillet, bare fredelig sameksistens. Skapningene du treffer varierer fra det som ligner på små mennesker, til plantelignende skapninger, reinsdyr og fiskeformede romskip omgitt av skapninger som ligner på henholdsvis en sol og en…måneplante? Spillet er som nevnt et åpenbart kunstspill – med alt det innebærer!
Førsteinntrykk…og så var det over
Så snart spillet er lastet ned og åpningsskjermen vises, er ting ganske enkelt. Knappen med en pil må vel være det samme som «sett i gang», sant? Og det stemmer. Snart har jeg romskipet med min enøyde venn foran meg, og jeg skjønner fort at her må jeg gjøre det jeg kan for å unngå krasjlanding. Men uansett hva jeg gjør, så krasjer jeg. Og symbolene som kommer viser med all tydelighet at jeg må finne noen tannhjul.
Så langt alt vel. Musikken er ikke noe å skryte av, men spillet er enkelt å forstå og fargerikt og kunsterisk unikt – ikke tvil om det. Det er riktignok vanskelig å forstå hva jeg skal gjøre innimellom, når symbolene blir for vage. Men spillet er ikke laget for utfordringer av Soulsborne-type. Det tok meg aldri mer enn et par knappetrykk før noe skjedde som førte meg videre.
Problemet kom da jeg skulle spise middag og jeg ikke visste om spillet autolagret. Jeg gikk inn i menyen og så det som vises på bildet oppe til høyre. Det viste seg å laste inn forrige lagringspunkt! Så viste det seg altså at spillet autolagrer. Heldigvis mistet jeg bare et minutt eller to med spillprogresjon.
Dog er de to minuttene ganske mye, relativt sett. Jeg traff spillets avslutning før det var gått en time med spilling. Dette spillet er defintivt ikke et langdrygt spill! Ikke et spill du spiller for den lange, involverte opplevelsen med andre ord. Og når det hele er over, starter du på startskjermen, med en pil som jeg først tok for å være en «trykk for å komme videre»-knapp. I stedet startet alt på nytt!
Men, jeg likte opplevelsen. Presentasjonen var unik, jeg likte den litt sære, kunsteriske og distanserte opplevelsen. Absolutt. Ingen Game of the Year-kandidat, men for en så liten penge er det et helt greit kjøp.
One Eyed Kutkh er ute på Switch og PC (Steam), samt mobile plattformer. Du kan teste en nettbasert demo på det offisielle nettstedet.