Lekker nyversjon av GameBoy-klassikeren.
The Legend of Zelda: Link’s Awakening kom til Game Boy i 1993, og ble ikke bare et av de mest populære spillene for den håndholdte plattformen, men også en av Zelda-seriens mest elskede titler. Nå vender spillet tilbake, i en nyversjon for Nintendo Switch.
Nintendo annonserte i går at spillet skal slippes på plattformen den 20. september.
Fra 2D til 3D
Originalens enkle men sjarmerende 2D-grafikk blitt erstattet med moderne 3D-grafikk, men grafikkstilen er fortsatt den samme – og det ser unektelig veldig lekkert ut. Som i originalspillet veksler nyversjonen mellom utforsking i fugleperspektiv og sideskrollende plattformsekvenser.
Nyversjonen får også en artig ekstrafunksjon; ettersom du utforsker spillets ulike rom, låser du dem opp slik at du kan bygge dine egne grotter i et eget redigeringsverktøy. Disse kan du så dele med andre spillere.
Her kan du se 30 minutter med video fra spillet:
Startet som et uoffisielt prosjekt
Link’s Awakening har en interessant bakgrunnshistorie. Det startet nemlig som et hobbyprosjekt for en av Nintendos programmerere, Kazuaki Morita. Han hadde tilgang på Game Boy-konsollens utviklerverktøy, og brukte dette til å lage et Zelda-aktig spill samtidig som han prøvde å presse grensene for hva som var mulig på den vesle konsollen.
Gradvis ble flere og flere utviklere involvert, og spillutviklingen ble til en slags sosial kveldsaktivitet for gjengen. Da Nintendo i 1991 fant ut at de ville satse på et håndholdt Zelda-spill, tok de derfor utgangspunkt i dette prosjektet og teamet bak, riktignok under ny ledelse. Spillet endte til slutt opp som en av de virkelig store Game Boy-klassikerne.
Har du lyst til å vite mer om spillet, kan du høre denne podcasten fra Retrotimen: