Infinifactory-skaperens nye spill er ute

Men Eliza er noe helt annet enn hjernetrimspillene utvikleren er kjent for.

Zachtronics Industries er kjent for å ha skapt noen av de beste hjernetrimspillene på markedet, men deres nyeste spill er noe helt annet. Eliza er nemlig et historiedrevet spill som faller innenfor sjangeren «visual novel» eller «visuell roman» på norsk (jeg er ikke helt komfortabel med den oversettelsen, men så er også det engelske sjangernavnet ganske håpløst i utgangspunktet).

Eliza

Du er bare en fiktiv figur i et dataspill, så nei.

For de som ikke kjenner til disse spillene, er det altså snakk om et slags eventyrspill der gåtene har blitt røsket ut, men der du til gjengjeld ofte får muligheter til å påvirke handlingen videre gjennom ulike samtalevalg.

Eliza handler om et dataprogram skapt for å hjelpe folk som sliter mentalt, og vi får også et innblikk i livene til de som har skapt programmet og de som bruker det. Her åpnes det naturligvis opp for en god del etiske og moralske spørsmål, som spilleren kanskje kan gruble om underveis.

Om man trenger en pause fra de store spørsmålene(tm), så har spillet et unikt kabalspill som kalles Kabufuda Solitaire innebygd. Dette har blitt en tradisjon for Zachtronics, liker å komme opp med nye kortspill for spillene sine. I dette tilfellet brukes japanske kabufuda-kort.

Her er en trailer:

ELIZA

Mine samtaler med ELIZA går sjeldent så bra.

Eliza er selvsagt ikke et navn hentet ut fra luften. Det refererer til et dataprogram skapt på sekstitallet, som var i stand til å «snakke med» brukerne ved å respondere på tingene de skrev. ELIZA hadde ikke noen reell forståelse av samtalene «hun» deltok i, men klarte til en viss grad å skape en illusjon av dette ved å ta utgangspunkt i (og ofte gjenta) tingene «hun» ble fortalt.

Skjønt, hvis du har testet en av de mange versjonene av ELIZA som har dukket opp i årenes løp, vet du at det ikke tar veldig lang tid før illusjonen faller sammen som et korthus, og den eneste fornuftige responsen til ELIZAs babbel er «hæh?»

ELIZA ble skapt av Joseph Weizenbaum ved den anerkjente institusjonen MIT i USA, og hans mål var faktisk å vise at datamaskiner ikke var i stand til å ha dype samtaler med mennesker. Derfor ble han sjokkert over hvor mange som behandlet programmet hans som en menneskelig samtalepartner, og åpnet seg opp om personlige problemer når de snakket med det.

Weizenbaum ble i senere år en sterk kritiker av kunstig intelligens, og var bekymret over de negative konsekvensene av et samfunn i stadig større grad preget av datateknologi. En fornuftig fyr, med andre ord.

Du kan teste ELIZA her. Det fungerer best hvis du bruker enkle setninger (og kun en om gangen), men du blir nok raskt frustrert og lei. At programmet klarer å frustrere er jo i seg selv litt interessant, da.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.