Nyannonserte Malasombra ser skikkelig imponerende ut.
Jeg måtte nesten klype meg i armen da jeg så skjermbildene fra Malasombra, et nytt plattform-/eventyrspill under utvikling for Nintendo Entertainment System. Det ser nesten ut som et 16-bits-spill, men det er altså for den klassiske 8-bits-konsollen som først ble lansert i 1983.
Spillet er under utvikling hos et team som kaller seg 4MHz, og de lager det ved hjelp av C og maskinkode. Opprinnelig var det tenkt for Amstrad CPC, men etter å ha gjort eksperimenter med en NES-versjon valgte de å fokusere på den plattformen. Planen er å lansere den ferdige utgaven både på fysisk spillkassett og via digital distribusjon.
I Malasombra spiller du Pirou, en ung magiker som opplever en ganske klassisk spilltragedie; en onding kommer og kidnapper hans kjære på dagen for bryllupet deres. Som for å gni salt i såret, forvandler den onde trollmannen alle bryllupsdeltakerne til padder. Dermed har du to mål, nemlig å de-padde alle gjestene, og få tilbake din kjære fra trollmannens klør. Pluss hevn, da. Så tre mål, alt i alt.
Er spillbart på Gamescom
Om du ikke helt klarer å tro at Malasombra er et ekte NES-spill, så er det altså mulig å teste spillet allerede nå – om du er på spillmessen Gamescom i Tyskland, vel og merke. Der er det nemlig tilgjengelig på Retrospiel-standen, utvilsomt sammen med mye annet snadder (jeg har blant annet sett bilder av Commodore 64-spill på messen).
Dette er forøvrig ikke det eneste spennende NES-prosjektet som er på vei. Commodore 64-utgivelsen Sam’s Journey er også under utvikling på konsollen, og ser allerede imponerende ut.
Et gratis tips til ledelsen i Nintendo, som utvilsomt følger med på Spillhistorie.no: Omfavn «homebrew»-scenen og gjør de nødvendige avtalene for å få noen av disse imponerende, nye spillene inn i NES-biblioteket på Nintendo Switch Online. Det hadde gitt dere massevis av god PR, og gitt spillerne noe kult og nytt å utforske.