Utvikleren eksisterer ikke lenger som et eget team.
Ryktene om at Valve hadde lagt førstepersonseventyret In the Valley of the Gods på is begynte å svirre for et par uker siden, og nå har de blitt bekreftet. Jake Rodkin, som var en av grunnleggerne av studioet Campo Santo, har bekreftet dette overfor nettstedet Polygon.
Han er klar på at spillet ikke har blitt kansellert, men en av formuleringene hans får spillets fremtid til å virke svært tvilsom:
– Utviklere fra det tidligere Campo Santo-teamet har gått inn i andre prosjekter hos Valve, inkludert Half-Life: Alyx. Som du sikkert kan tenke deg, er vår erfaring innenfor førstepersons eventyr rimelig relevant.
Merk at han bruker ordet «tidligere» om Campo Santo. Senere skriver han at i tillegg til Half-Life: Alyx jobber «noen ex-Campos på Dota Underlords, andre på Steam, og så videre.» Dette betyr med andre ord ikke bare at Campo Santo har sluttet å eksistere som et eget team, men at folkene fra studioet ikke engang jobber på samme prosjekt.
Kanskje spillet ikke ble så bra?
Rodkin understreker at In the Valley of the Gods «føles» som et prosjekt folk kan og muligens vil gå tilbake til, og at de vil finne en spennende måte å kommunisere det til fansen når det eventuelt skjer.
Hva som er grunnen til oppløsningen av teamet er ikke kjent, og det er selvsagt ikke utelukket at spillet rett og slett ikke fungerte så godt som man ønsket (og at det dermed var nødvendig med en slags omstart). Det er jo tross alt veldig usannsynlig at en utvikler av Valves kaliber ville hatt problemer med å tiltrekke seg kompetente folk for Half-Life: Alyx utenfra.
Rodkin er selv inne på at man (til en viss grad i alle fall) kan jobbe med hva man vil hos Valve, og da er det ikke unaturlig å trekke den konklusjonen at majoriteten av Campo Santo-gjengen av en eller annen grunn heller ville jobbe med noe annet enn In the Valley of the Gods, fremfor å for eksempel legge ansvaret på Valve-ledelsen. Men vi vet altså ikke.
Campo Santo var utviklerstudioet bak det godt mottatte (men ikke helt perfekte) førstepersonseventyret Firewatch, og In the Valley of the Gods var deres neste spill. Det ble annonsert mot slutten av 2017, og våren 2018 ble det klart at studioet var kjøpt av Valve. Planen da var å fullføre eventyret innen utgangen av 2019. Det skjedde altså ikke.
Det var knyttet store forventninger til In the Valley of the Gods, blant annet takket være hvor lovende Firewatch var. Du kan finne ut mer om In the Valley of the Gods på Steam-siden. Her er avsløringstraileren fra 2017: