Det etterlengtede spillet kommer snart i early access.
Den tyrkiske spillutvikleren Taleworlds har annonsert at Mount & Blade II: Bannerlord skal slippes i «early access» den 31. mars i år. Det er egentlig ikke så voldsomt nytt, ettersom de i august i fjor sa at spillet skulle komme i mars, men med tanke på alle utsettelsene så langt var det nok mange som tok den beskjeden med en klype salt.
Nå er vi imidlertid såpass nærme den planlagte lanseringsdatoen at det ville vært rart av utvikleren å komme med en slik annonsering uten å ha kontroll.
Dynamisk middelalderverden
Mount & Blade II: Bannerlord er en sjangerblanding satt til en fiktiv middelalderverden. Her får du stor frihet til å gjøre hva du vil, enten det er å prøve å skaffe deg makt og land, tjene deg rik som handelsreisende, røve til deg andres rikdom som banditt eller kanskje bare leve som gladiator.
Om du ikke har spilt forgjengeren, kan konseptet på mange måter sammenlignes med klassiske spill som Sid Meier’s Pirates eller til og med romspill som Elite og X-serien. Men her foregår altså handlingen på landjorda, i en dynamisk verden der fraksjoner og personer klemper om makten og du bare er en liten – eller, etter hvert, stor – brikke i spillet.
Som forgjengeren skilter spillet med et avansert kampsystem, der du blant annet kan slåss fra hesteryggen. Du kan også lede andre soldater på slagmarken, og har du økonomien i orden kan du faktisk kommandere ganske store hærer.
Utviklerne understreker at spillet slippes i «early access», og at det i tillegg til å være ubalansert vil mangle oppdrag og unike byer som er planlagt for fullversjonen. De garanterer ikke at det vil være mulig å beholde samme lagrefil hele veien, da oppdateringer i «early access»-perioden kan gjøre store endringer. Planen er at fullversjonen skal dukke opp cirka ett år etter tidliglanseringen.
Et spill jeg gleder meg til
Etter forrige ukes Retrotimen ble jeg fristet til å prøve å lage min egen liste over spill jeg gleder meg til i 2020. Jeg endte opp med å gi opp, fordi den ville blitt litt kjedelig (mye oppfølgere og spill «alle» gleder seg til) og fordi det utenom en fire-fem store titler er veldig vanskelig å skulle velge mellom alt det andre som ser spennende ut. Det er bedre å ta det som det kommer, tror jeg.
Uansett, poenget med alt det der var at Mount & Blade II: Bannerlord er et av spillene jeg rakk å legge inn på lista før jeg ga opp artikkelen. Jeg elsket Mount & Blade: Warband, og friheten jeg fikk der til å skape min egen historie i en spennende og dynamisk verden. Basert på det utviklerne har sagt, virker oppfølgeren bedre på så godt som alle områder.
Det gjenstår selvsagt å se om den faktisk blir det, og jeg vet heller ikke hvor smart det er å hive seg på tidlig i «early access»-perioden. Men jeg krysser fingrene, og håper at utviklerne nok en gang har fanget magien som gjorde forgjengeren til en heftig og unik opplevelse i sin tid.