Nyversjonen av den første Sam & Max-sesongen byr på et herlig gjensyn med frilanspolitiet.
Hvis du har spilt eventyrspill en stund, er det ganske usannsynlig at du ikke i det minste har hørt om radarparet Sam og Max. Sam er en dresskledd hund, mens Max er noe som kan minne om en kanin, og sammen utgjør de frilanspolitet. Noen lovbrudd er for sprø til at det vanlige politiet kan håndtere dem, og da må frilanspolitiet kalles inn. De har verken regler eller skrupler, så de er ganske effektive. Skjønt med tanke på hvor mye de elsker våpnene sine velger de overraskende ofte fredeligere (og betydelig mer kompliserte) løsninger på problemene enn å skyte dem.
Debuterte på åttitallet
Sam & Max debuterte som en tegneserie laget av Steve Purcell på åttitallet. Den var nok litt for sær for å oppnå den helt store suksessen i en verden uten internett, men da Purcell ble ansatt av eventyrspill-legendene LucasArts i 1988 begynte ballen å rulle. I tillegg til å jobbe med spill som Indiana Jones and the Last Crusade og The Secret of Monkey Island gjenskapte han Sam, Max og kontoret deres for SCUMM-systemet LucasArts brukte for å lage sine eventyrspill, slik at nye utviklere fikk grafikk de kunne bruke mens de ble kjent med systemet. Gjengen hos LucasArts ble etter hvert ganske glade i den dynamiske duoen, og i 1992 begynte arbeidet på Sam & Max: Hit the Road, et fullskala eventyrspill basert på Purcells univers.
Hit the Road ble en stor suksess da det kom i 1993, og da LucasArts tidlig på totusentallet fant ut at de ville tilbake til eventyrspillsjangeren etter noen år i fullstendig villrede, var en oppfølger til Sam & Max et av prosjektene de satset på. Den ble imidlertid kansellert, og som resultat valgte noen av utviklerne av spillet å forlate LucasArts for å lage spill på egenhånd. De startet et selskap som het Telltale Games, og målet deres var å lage eventyrspill i episodeformat. Etter en noe haltende start med to spill basert på tegneserien Bone fikk de tilgang på Sam & Max-lisensen, og sammen med den nå glemte spilltjenesten GameTap skapte de sin første ordentlige suksess – Sam & Max Season One.
Sam & Max fikk to sesonger til før selskapet droppet dem til fordel for stadig større og dyrere lisenser, med The Walking Dead som det kanskje mest kjente eksempelet. Suksessen skulle imidlertid ikke vare, og Telltale Games ble nedlagt i september 2018. Men når ett kapittel slutter begynner som regel et annet, og nå har flere av de opprinnelige utviklerne fått tilbake Sam & Max-rettighetene, og børstet støv av den første sesongen av Telltales episodespill.
Resultatet har vi her, ett enkelt spill som inneholder alle sesongens seks episoder og byr på forbedret grafikk og andre finjusteringer.
Et overraskende hyggelig gjensyn
Siden jeg har brukt fryktelig lang tid på historie, får jeg bare gå rett på sak nå: Sam & Max Save the World er skikkelig bra saker. Jeg gru-gledet meg litt til å prøve meg på spillet, for når jeg tenkte tilbake på de opprinnelige Sam & Max-sesongene var det ikke alt jeg var like begeistret for. Men selv om jeg fortsatt har noen innvendinger her og der, var de cirka 11 timene jeg brukte på å fullføre Save the World svært trivelige.
Den kanskje viktigste grunnen til dette er nok humoren, som står seg godt den dag i dag. Den er grovkalibret, med en intelligent snert. Sam og Max har en eller annen vittig kommentar eller ordveksling til det aller meste, og det går aldri lang tid mellom hver vits eller morsomme situasjon. Faktisk er spillet en eneste lang vitseparade, og selv om ikke alt er til å skrattle av, er det mer enn nok perler her til at smilet alltid sitter løst.
Sam & Max Save the World får meg til å ønske at flere utviklere satser på spillkomedier, selv om jeg vet at ikke alle de som prøver mestrer det like godt som Telltale i sin tid gjorde.
Det er ikke noen vits i å gå i detalj om handlingen, for den er egentlig bare tull – det er ikke mysteriet som fenger deg her, men de individuelle og absurde situasjonene Sam og Max havner i underveis. Hver av de individuelle episodene byr på halvannen til to timer med eventyrspillmoro, og alle har en egen kriminalgåte som frilanspolitiet må komme til bunns i. Samtidig er alle sakene en del av et større mysterium, og har rikelig med fellesnevnere. Siden hver episode er uavhengig kan du selv velge om du vil «binge» spillet eller spille over tid.
Ordentlige eventyrspill
Hvis du er vant med Telltales senere utgivelser, vil kanskje det å spille Sam & Max Save the World by på noen overraskelser. Dette er nemlig ordentlige eventyrspill i klassisk stil, og selv om vanskelighetsgraden er langt fra «LucasArts på sitt djevelske»-nivå byr hver episode på rikelig med nøtter som må løses. Noen av dem er herlige, av den typen som får deg til å føle deg temmelig smart når du løser dem. Andre føles mer som fyllmasse, og det er litt for mange gåter bygd på situasjoner som gjentar seg helt til du eksperimenterer deg frem til løsningen. Men de fleste er både trivelige og på et merkelig vis logiske, og når du løser dem får du alltid belønninger i form av at handlingen går videre eller nye muligheter låses opp.
Da jeg opprinnelig anmeldte disse spillene var repetisjon og gjenbruk mitt største ankepunkt. Hver episode følger sånn omtrent samme mal, der mye av handlingen finner sted i de samme miljøene og de samme bifigurene dukker opp gang på gang. Jeg syntes overraskende nok ikke dette var et like stort problem denne gangen, kanskje fordi dette føles som et helhetlig produkt og ikke seks separate småspill (man kunne opprinnelig kjøpe individuelle episoder for litt over 50 kroner stykk). Men det er klart at det blir litt vel mye trasking i den samme gata etter hvert, og greia med at den paranoide butikkeieren Bosco alltid selger akkurat den ene dingsen som trengs for å løse en nøtt blir gammel til slutt.
Apropos bifigurene – det er en variert gjeng Sam og Max må forholde seg til. Noen av figurene er fabelaktige – multikarrierekvinnen Sybil er en personlig favoritt, og de utdaterte (men overraskende intelligente) datamaskinene og spillkonsollene elsker jeg. Men andre er … slitsomme. De tre ex-barnestjernene man stifter bekjentskap med i den første episoden blir man også lei av i samme episode, men det er dessverre langt fra siste gangen man ser dem. Det samme gjelder magikeren/guruen Hugh Bliss – det at Sam og Max selv gjør et poeng ut av at han er irriterende gjør ham jo ikke mindre irriterende.
Ser moderne ut
Sam & Max Save the World skal ha fått rikelig med forbedringer over hele fjøla, skjønt det er såpass lenge siden jeg spilte originalspillene at jeg strengt tatt ikke legger merke til så mange av dem. Jeg merker likevel at spillet generelt føles mer blankpolert og gjennomført enn originalepisodene, som naturlig nok bar preg av at Telltale i sin tid arbeidet under rimelig kraftig tidspress. Dette er nok en av grunnene til at jeg koste meg mer med Save the World enn jeg hadde forventet, selv om jeg sliter med å sette fingeren på individuelle ting som er gjort bedre (jeg har heller ikke tilgang på originalene å sammenligne med).
Den grafiske oppgraderingen er det imidlertid umulig å ikke legge merke til, for den er glimrende. Originalversjonene støttet kun oppløsninger opp til 1024×768, så her var det naturlig nok rom for forbedringer – det nye spillet støtter selvsagt moderne oppløsninger og brede skjermer, og teksturene har en mye høyere oppløsning enn før.
Men det som virkelig drar opp kvaliteten er den nye lyssettingen, som tilfører enormt mye dybde og stemning til skjermbildet. Noen scener ser omtrent ut som om de skulle vært hentet fra en fersk animasjonsfilm, ikke et dataspill fra 2007. Jeg er faktisk litt sjokkert over den enorme forskjellen denne enkeltforbedringen gjør, og det at utviklerne har vært flinke til å legge inn forskjellige lysforhold underveis gjør også at spillet føles mer variert.
Det er selvsagt begrenset hvor mye man realistisk sett kan gjøre med en slik nyversjon, så jeg skal ikke klage på at enkelte av bifigurene fortsatt ser ganske kleine ut. På lydsiden får vi blant annet ny musikk (inkludert det gamle Hit the Road-temaet) og langt bedre lydkvalitet. Dialogene er de samme som før, naturlig nok, så ikke forvent nye samtaler, men utviklerne har forbedret timingen – blant annet for å forbedre måten enkelte vitser ble levert. Skuespillet har alltid holdt en høy kvalitet, så her er det ingenting å klage på.
Konklusjon
Enten du er en Sam & Max-veteran eller en ny spiller vil jeg anbefale at du skaffer deg Sam & Max Save the World. Dette er et av de morsomste spillene jeg har spilt på lenge, og det er i tillegg et temmelig solid designet eventyrspill med mange gode gåter og fin flyt i handlingen. Den opprinnelige tegnefilmaktige grafikken er gjort mye bedre takket være moderne lyssetting og andre tekniske forbedringer, og spillet ser generelt moderne og flott ut.
Jeg er svært glad for å ha fått sjansen til å gjenoppleve Sam og Max sin første sesong. Jeg husket de fleste situasjonene, men ikke løsningene på gåtene eller vitsene i seg selv, så det var omtrent som å spille et nytt spill. Faktisk var det enda bedre enn jeg husket, så utviklerne i Skunkape Games fortjener ros for det de har gjort her. De planlegger åpenbart også nyversjoner av resten av serien, så her er det bare å glede seg.
Sam & Max: Save the World slippes i dag på PC og Switch. PC-versjonen kan kjøpes på GOG og Steam. Her får du halv pris om du allerede eier originalspillene. Om du kjøpte originalspillene fra direkte fra Telltale Games kan du få samme rabatt via Skunkape Games. Da får du også valget mellom kode for GOG og Steam.
Artikkelen er basert på testing av spillet før lansering, da jeg fikk tilgang på en gratis anmelderkode av utvikleren.
Jeg har kjøpt nyversjonen og vet hva jeg skal gjøre i jula! Gleder meg til å spille Tic Tac DOOM igjen!