De første flerspillerrollespillene var ikke så enkle som man skulle tro.
Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien. Denne artikkelen ble opprinnelig publisert som en del av vår julekalender for 2020.
- Navn: Oubliette
- Utvikler: Jim Schwaiger m.fl.
- Utgiver: Ingen (senere Bear Software og Human Engineered Software)
- Første utgivelsesår: 1977-1982
- Originale plattformer: PLATO (kom senere til Commodore 64 og DOS i nedskalerte versjoner)
Merk deg Oubliettes alder. Hvilke forventninger har du til et så gammelt rollespill? Ha dem i mente mens jeg beskriver spillet.
MORPG?
Oubliette er et online-rollespill der et stort antall spillere eksisterer i samme verden. Det er meningen at spillerne skal samarbeide, men man kan også kjøpe monsterkompanjonger om man vil prøve å utforske spillets enorme grottesystem på egenhånd. Man velge mellom femten raser og femten klasser, skjønt hvilke klasser man får tilgang til er avhengig av figuren. Man kan også kjøpe rikelig med våpen og andre former for utstyr, og det er et omfattende magisystem for figurer med slike egenskaper.
Det hele starter i et svært slott, med fullt av butikker og andre tjenesteytere, samt en taverna der spillerne kan treffe hverandre for å danne grupper. Man kan også slappe av med litt virtuell gambling – blackjack, craps og kakerlakkveddeløp. Hver figurklasse har dessuten et eget laug man kan bli medlem av.
Spillet bruker et i dag nokså velkjent navigasjonssystem, der grottenivåene er delt inn i ruter som i et brettspill, og du kan bevege deg fra rute til rute i fire retninger. Du ser en grafisk representasjon av omgivelsene fra førstepersons synsvinkel. Slottet er trygt, men når du beveger deg ned i grottene under kan du bli overfalt av fiender, og må bekjempe disse. Kamp er turbasert, men finner sted i sanntid – du, medspillerne og fiendene handler i tur og orden, men du har kun en begrenset mengde tid på å velge hva du vil gjøre. Ulike klasser gir tilgang på ulike spesialegenskaper, og samarbeid er vitalt.
Sees i likhuset
Når man spiller med andre, har gruppen alltid én leder som bestemmer hvor man skal gå. Alene har man selvsagt full kontroll selv. Det er i alle tilfeller mulig å «chatte» med andre spillere. Om du overlever et raid i grottene, kan du dra tilbake til slottet for å bruke dine nye rikdommer til å kjøpe nytt utstyr og andre hjelpemidler, og eventuelt også gå opp i nivå om du har fått nok erfaringspoeng. Overlever du ikke, kan en annen spiller ta kroppen din tilbake til byen for å gjenopplive figuren din, eller plassere den på likhuset der andre kan ta ansvar. Alternativt kan du slette figuren og starte på nytt.
Hvis dette høres voldsomt ut for et rollespill fra syttitallet, som debuterte få år etter at Dungeons & Dragons hadde blitt oppfunnet, har du antakeligvis ikke hørt om plattformen det kom til. PLATO var et avansert nettverk av stormaskiner der de heldige brukerne fikk stifte bekjentskap med svært mye av den teknologien vi i dag tar for gitt. Det var også her vi fikk noen av de tidligste rollespillene – se under for mer lesestoff.
Siden Oubliette var under konstant utvikling fra 1977 til 1982, er det vanskelig å vite nøyaktig hvilke funksjoner det startet med, og hvilke som ble lagt til senere. Det vi i alle fall vet er at det ble svært innflytelsesrikt – blant annet var Wizardry, som i seg selv har vært en viktig inspirasjonskilde for andre rollespillutviklere, et forsøk på å klone Oubliette for åttitallets hjemmeplattformer.
I andre artikler kan du lese om historien til PLATO, verdens eldste eksisterende rollespill (Pedit5), rollespillet dnd (sannsynligvis verdens første spill med «bosser») og Moria (et annet førstepersonsrollespill med flerspiller).
De overlevende PLATO-spillene kan i dag spilles gratis hvis du skaffer deg en konto på Cyber1. Av rollespillene i denne stilen er nok både Moria og Avatar bedre alternativer for enspiller.
Oi dette var helt ukjent terreng for min del 😅