Originale Distant Worlds er et av sjangerens aller beste spill.
Ved siden av Master of Orion 2, er Distant Worlds mitt favorittspill i romstrategisjangeren. Det er et enormt omfattende spill, men takket være rike muligheter for å la datamaskinen styre ulike aspekter av spillopplevelsen kan du konsentrere deg om det du vil, uten å bli overveldet. Det er i tillegg utrolig dynamisk, med en verden under kontinuerlig utvikling.
Vi har lenge visst at Distant Worlds kom til å få en oppfølger, men det var først i går at utgiver Slitherine trakk sløret fra spillet sammen med Erik Rutins fra Matrix Games. De viste både romkamp og imperiestyring, og for en som elsket Distant Worlds var det umulig å ikke bli imponert. De gjorde det også klart at spillet skal slippes i år, og i den anledning har det fått en Steam-side.
Episk strategi
Om du ikke har vært borte i Distant Worlds tidligere, er det altså et romstrategispill der du må bygge opp ditt eget imperium i et stort univers. Du kan gjøre alt fra å designe egne romskip i detalj til å lede store flåter i kamp, men du kan som nevnt også automatisere bort det meste og konsentrere deg om det store bildet eller til og med detaljstyre ett skip og la datamaskinen gjøre alt det andre. Spillet foregår i sanntid, men du kan pause det og gi ordre da også.
Oppfølgeren skilter med en ny 64-bits spillmotor og 3D-grafikk, og grensesnittet har fått seg en kraftig overhaling. Spillet finner sted i galakser med opp til 2000 stjerner (hver med egne planeter og måner), og du må finne deg i å dele det med en rekke mer eller mindre trivelige fraksjoner. Her kan du se hele gårsdagens presentasjon:
Og her er en trailer:
Blir dette GOTY 2021, mon tro? Originalspillet danket det i alle fall ut Civilization V for å få plass på 2010-lista mi.