Nintendo med Zelda-fokusert Game & Watch

Nintendo fortsetter Game & Watch-serien med Zelda-dings.

I fjor kom det en helt ny håndholdt Game & Watch-konsoll, med to Mario Bros.-spill og det første Game & Watch-spillet Ball inkludert. Den ble åpenbart en stor suksess – alt av Nintendo-greier er jo ekstremt populært i samlermiljøet – og Nintendo vil nå gjenta suksessen med en ny maskin.

Som seg hør og bør skal deres nye produkt lanseres før jul, nærmere bestemt den 12. november, og denne gangen er det Zelda-serien som står i fokus. Den har tre spill Zelda-spill, nemlig det første The Legend of Zelda-spillet for NES, den omdiskuterte oppfølgeren The Adventure of Link (også for NES) og det überpopulære Game Boy-spillet Link’s Awakening.

I tillegg inkluderes Game & Watch-spillet Vermin, skjønt med Link som spillbar figur. Siden konsollen har Watch i navnet får vi også en Zelda-inspirert klokke (som visstnok skal være «spillbar»). Annonseringen kom på Nintendo Direct, og her kan du se sendingen (jeg har satt videoen opp til å starte med Zelda-annonseringen):

En klassisk serie

Det originale The Legend of Zelda ble først lansert den 21. februar 1986. Som vanlig med Nintendos spill måtte vi imidlertid vente ganske lenge før det dukket opp her i Europa – det kom ikke til våre breddegrader før i november året etter. Faktisk var den første oppfølgeren allerede ute i Japan før spillet dukket opp i vesten.

Selv om spillet kom sent, ble det en kjempesuksess i vesten, og det ble også rimelig innflytelsesrikt. Blant annet regnes det som en av forløperne til de mer actionfokuserte rollespillene, spesielt på konsoll, og det var med å vri sjangeren bort fra fokuset på statistikk og over til sanntidsbasert kamp og eventyrelementer. Det på tross av at det strengt tatt ikke var et rollespill selv.

The Legend of Zelda åpnet også døren for litt mer kompliserte og omfattende spill på konsoll. Datidens konsollspill ble i stor grad designet for å kunne rundes i løpet av én spilløkt, mens Zelda ble laget for å spilles over flere økter, med lagremuligheter underveis.

Spillskaper Shigeru Miyamoto har i ettertid uttalt at han var usikker på om konsollspillere var klar for et spill der det ikke alltid var rett-frem hva de skulle gjøre videre, men det trengte han åpenbart ikke å engste seg over. Miyamoto var forøvrig den som produserte selve spillet, mens Takashi Tezuka skapte figurene og handlingen.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.