Benoît Sokals siste eventyrspill har vært ute i en uke.
Eventyrspillsjangeren ble av mange erklært død og begravet mot slutten av nittitallet, og selv trodde jeg også tiden for gode eventyrspill var forbi. Men da jeg så en reklame for et spill som het Syberia, i et kinoblad av alle ting, tenkte jeg at det måtte jeg prøve.
Jeg elsket det, og Syberia klarte egenhendig å vekke opp igjen min interesse for sjangeren. Dermed begynte jeg å følge med igjen, og fant etter hvert ut at eventyrspillene ikke var så døde som alle skulle ha det til. De holdt en lav profil i forhold til mer eksplosive spilltyper, men det kom stadig nye spill i sjangeren, og mange av dem var svært gode.
Senere fikk vi både Telltale Games og indie-revolusjonen, og i dag er det som om eventyrspillene aldri har hatt noen pause fra rampelyset. Men jeg kommer alltid til å være takknemlig for de gode timene jeg hadde med Syberia og alle de andre spillene som kom ut i den nesten ti år lange perioden der Microïds, Kheops og andre småutviklere tok ansvar for sjangeren.
Syberia: The World Before
Nå har Syberia-serien fått sitt til nå siste tilskudd. Syberia: The World Before finner sted både i 2004 og 1937, og følger seriens faste hovedperson, Kate Walker, som graver i historien om en ung pianist ved navn Dana Roze, og det som skjedde med henne før Syberia-universets versjon av andre verdenskrig brøt ut.
Det forrige Syberia-spillet ble ikke spesielt godt mottatt, så derfor er det gledelig å se at de aller fleste ser ut til å være enige i at The World Before er et veldig godt eventyrspill. Brukeranmeldelsene på Steam er positive, og spillet har en metascore på 79.
Syberia-skaperen Benoît Sokal døde dessverre i fjor, men jobbet visstnok på spillet til det siste. Vi kan med andre ord gå ut ifra at det endelige produktet ligger ganske tett opp mot hans visjon. Det blir interessant å se om serien stanser her, eller om den får fortsette under noen andres kreative ledelse.