Podcasten cd SPILL mimrer om nittitallets kriging i Azeroth.
Warcraft: Orcs & Humans var det første store forsøket på å lage en konkurrent til Westwoods Dune II, som i stor grad hadde definert sanntidsstrategisjangeren. Spillet hadde mange likhetstrekk med Dune II, men la litt mer vekt på ressursinnsanking og basebygging, og la dermed fundamentet for den grenen i sjangertreet som blant annet ledet til Age of Empires.
Kriging i en fantasy-verden
Handlingen finner sted i en Warhammer-inspirert fantasiverden. Kongedømmet Azeroth er under invasjon av orker, som angriper gjennom en portal fra en annen verden, og i spillets to kampanjer får du ta kontroll over henholdsvis orkene og menneskene, og prøve å vinne krigen for din fraksjon.
Da Warcraft kom på tampen av i 1994 (i USA) ble det en umiddelbar suksess, og gjorde utvikler Blizzard Entertainment til et av bransjens mest kjente studioer. Men holder det mål i dag, snart 30 år senere? Det er et av spørsmålene du får svar på i ukens episode av podcasten cd SPILL, der Sigve og Mr. Mamen har fått med seg Audun Rodem fra Gamer.no for å mimre om krigene i Azeroth.
Her kan du høre episoden:
De to første spillene i Warcraft-serien har forøvrig blitt lansert på GOG, i tilfelle podcasten får fristet deg til å gi dem et forsøk.
Toppbildet er lånt fra Mobygames.
Tror Warcraft 2 er bedre. Fordi kontrollen på eneren er så sykt vanskelig. Men bra spill serie! Bare kjipt de aldri laget et Warcraft 4