Endelig ser det ut til at giganten vil ta spillhistorien sin seriøst.
Sony har høstet litt kritikk for måten de blant annet har forholdt seg til bakoverkompatibilitet, og PlayStation-sjefen Jim Ryan fikk mye oppmerksomhet da han retorisk spurte «Spillene for PS1 og PS2 ser ut som de er fra oldtiden, hvorfor skulle noen ville spille dette?» om eldre Gran Turismo-spill (i ettertid har han riktignok forsøkt å nyansere inntrykket det sitatet ga).
Nå er det klart at konsollgiganten har startet en egen divisjon som skal fokusere på bevaring av spill. Nyheten kom via en av teamets nye ansatte, Garret Fredley, som postet følgende på Twitter:
– I dag er min første dag som «senior build engineer» hos PlayStation, der jeg er en av de første ansatte i deres nye «Preservation team.»
Nøyaktig hva teamet skal gjøre har han ikke gått i detalj om, og Sony har heller ikke kommet med noen offisiell informasjon. Fredley peker imidlertid på et foredrag om emnet, som han holdt for noen år siden, for å gi en indikasjon om hva oppgavene blir:
Sony har en lang historie som en av de ledende aktørene i spillindustrien, og har ikke bare gitt ut en haug av spill selv. Som plattforholder har de også en sentral posisjon når det kommer til tusenvis av tredjepartsspill for deres mange spillmaskiner. I tillegg eier de rettighetene til spill utgitt for andre plattformer av selskaper de har kjøpt i årenes løp.
Det blir spennende å følge med på hva som skjer videre.