KOTOR-nyversjonen er forsinket på ubstemt tid

Ifølge en rapport på nettet.

BioWare-rollespillet Knights of the Old Republic regnes som et av de beste Star Wars-spillene noensinne, og mange har derfor gledet seg til nyversjonen som er på vei fra Embracer-eide Aspyr Media. Nå kan det se ut som «var på vei» er en mer treffende beskrivelse.

Misfornøyd ledelse?

Ifølge en rapport på Bloomberg har spillet nemlig blitt utsatt på ubestemt tid, og utviklingen hos Aspyr Media har blitt lagt på is. Dette skjedde etter at utviklerteamet demonstrerte en «vertical slice» av spillet for lederteamet og produksjonspartnerne i Lucasfilm Games og Sony.

En «vertical slice» er altså en bit av et spill under utvikling som har fått ekstra fokus, og er ment å skulle vise frem spillet slik det kommer til å være ved lansering (mens den store majoriteten av spillet er langt unna samme kvalitet). I tillegg til å brukes internt for å evaluere prosjekter under utvikling er det ofte slike som brukes når spill vises frem på messer og slikt.

I dette tilfellet ser det ikke ut som beslutningstakerne var fornøyd med det de så. Møtet fant sted den 30. juni, og i den følgende uken fikk både designleder Brad Prince kunstnerisk leder Jason Minor sparken fra Aspyr Media. Bloomberg legger til at Minors kommentarer på sosiale medier indikerer at oppsigelsen kom plutselig og uventet.

I utgangspunktet ønsket ledelsen hos Aspyr å få ut spillet før slutten av 2022, mens utviklerne nå mente at 2025 var mer realistisk, skriver Bloomberg.

Ifølge finansavisen ser Aspyr Media seg nå om etter andre prosjekter å jobbe med, noe som indikerer at de ikke lenger vil være involvert i prosjektet. I mai ble søsterselskapet Saber Interactive involvert, og det er vel ikke usannsynlig at de nå tar på seg alt ansvaret. Det vil nok innebære ekstra omstillingstid, om prosjektet går videre.

Ingen av de involverte partene har uttalt seg om saken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.