Rollespillbyen ser gigantisk ut.
Selv om jeg egentlig har et litt ambivalent forhold til byer i rollespill, representerer de ofte noe av det mest spektakulære og imponerende ved disse spillene. For Baldur’s Gate III, som er oppkalt etter en kjent og kjær storby fra Forgotten Realms, er det ekstra viktig at byen møter de ofte høye forventningene man har til slike steder.
Presentasjon av byen
På Xbox-konferansen i går slapp utvikler Larian Studios til med en liten video om byen Baldur’s Gate og utviklingen bak. Jeg liker spesielt uttalelsen fra Larian-sjef (og hoveddesgner) Swen Vincke, som sier at å lage Baldur’s Gate var det han gruet seg mest til med hele prosjektet, men at det har endt opp som tingen han er mest stolt av.
Fullversjonen av Baldur’s Gate III skal slippes den 31. august, men siden byen først ankommes i den senere delen av spillet skulle det ikke forundre meg om vi skal ganske langt inn i september før vi virkelig har fått stifte bekjentskap med den. Her er i alle fall presentasjonen: