Med Dirt Rally-skaperen bak rattet.
Dirt Rally var en av senere års største og mest positive spilloverraskelser for min del, og selv om oppfølgeren endte opp med noen bulker og en litt skanglete girkasse var det også et spill jeg koste meg veldig med. Derfor var det med stor interesse jeg observerte at utviklerstudioet Codemasters hadde skaffet seg WRC-lisensen.
Siden det skjedde har de blitt spist opp av Electronic Arts, noe som ikke nødvendigvis er noen god ting (hvis man ser på spillstudioer spist av EA i årenes løp), men det betyr ikke at WRC-spillet deres nødvendigvis lider noen stor nød. Nå har det blitt offisielt kunngjort, for en lansering på alle de vanlige plattformene den 3. november.
Tilsynelatende mye innhold
Ifølge pressemeldingen skal EA Sports WRC ha lengre og mer detaljerte fartsetapper enn tidligere spill, og finne sted på 18 offisielle WRC-lokasjoner (Central Europe Rally kommer i en oppdatering etter lansering). Totalt blir det over 600 kilometer med vei, skjønt om dette er unike strekninger eller inkluderer oppdelte og reverserte etapper … vel, det gjør nok det.
Av bilder får vi 10 nåværende modeller fra WRC, WRC2 og Junior WRC, samt 68 «ikoniske» biler fra de siste seksti årene. I tillegg får spillet et system der du kan «bygge» din egen rallybil ved å velge og skreddersy delene den består av. Codemasters har droppet sin egen Ego-motor til fordel for Unreal 5-motoren, men hevder de fortsatt bruker seriens fysikksystemer.
Her er en trailer. Mye av det vi ser her virker kjent fra tidligere spill, i alle fall i mine øyne, men med 18 lokasjoner bør det jo være noe nytt: