Spæll tar for seg Remedys første storsuksess, Max Payne.
Finske Remedy Entertainment er dagsaktuelle med sitt Alan Wake 2, som ser ut til å være rimelig solide saker. Derfor passer det jo godt at Spæll tar turen tilbake til 2001, da Remedy fikk sin første virkelig storsuksess, Max Payne.
I Max Payne spiller du en politimann som har mistet alt unntatt lysten på hevn, og resultatet er en blodig reise gjennom snødekte New York der Payne plaffer ned fiendene sine for fote. Dette tredjepersons actionspillet introduserte konseptet «bullet time» i spill, og det endte opp som en soleklar favoritt hos mange.
Men har det tålt tidens ofte ganske ublide tann? I ukens episode av podcasten Spæll har Håkon og Adrian fått besøk av Tryggve Sollid fra Spillegal, og sammen skal de ta et ordentlig dypdykk i Max Payne. Og kanskje de har funnet ut hvor det blir av Max Payne-nyversjonene som ble annonsert i fjor? Neppe, men her er i alle fall episoden:
Ah, og bare for å komme kommentarfeltet i forkjøpet: Max Payne var selvsagt ikke Remedys første spill, det var i stedet det på alle måter nydelige racingspillet Death Rally. Men selv om Death Rally må ha solgt nok til å kunne holde liv i selskapet, var det ikke noen suksess i samme skala som Max Payne og senere utgivelser.