61. og 62. runde av NM i Amiga-spill

Det blir mange romskip og mye skrolling i denne runden.

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Eller, okay, dette har sklidd litt ut, og det er nå fullt kaos på banene. Men kun ett lag/spill går videre, og det er deres stemmer som avgjør hvilket. Slik fortsetter det helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 runder, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

NB! Vi nærmer oss slutten av den innledende runden. Siste frist for å delta i konkurransen er søndag 14. januar klokken 12.00.

Runde 61: Silkworm vs Agony

Silkworm (Joachim)

Silkworm.
Silkworm.

Amiga fikk plenty av arkadekonversjoner, og noen var faktisk ganske gode. Silkworm er et greit eksempel.

Silkworm er altså et horisontalt skrollende skytespill. Men det er litt annerledes majoriteten av spill i sjangeren, da det tillater to spillere samtidig, der ene kan styre et helikopter mens den andre kan styre en jeep (man kan også velge hva man vil styre, om man kun er én). Ellers har det også litt mindre fokus på angrepsmønstre enn vanlige spill i sjangeren, med fiender som henger på deg helt til du har kverket dem. Også om du i mellomtiden treffer en «boss».

Hard jobb, men noen må gjøre den.
Hard jobb, men noen må gjøre den.

Jeg er så heldig at jeg har arkadespillet tilgjengelig på min lokale flipperspillbule (som sikkert ikke setter pris på å bli kalt «bule»), så før jeg brettet opp ermene med Amiga-versjonen igjen tok jeg et par runder på den maskinen.

Det var gøy.

Okay, så over på Amiga. Joda, det er gøy her og.

Jeg legger selvfølgelig merke til noen forskjeller. Arkadeversjonen har litt større og mer detaljerte «sprites», og flere farger. 1-0 til arkadeversjonen, selv om Amiga-versjonen er flinkere til å bruke de fargene den har. Arkadeversjonen har musikk under spillingen. Musikken er dritirriterende. 1-1. Amiga-versjonen har mye bedre lydeffekter. 1-2. Arkadeversjonen bruker to knapper for to typer angrep. Amiga-versjonen sier «screw that», og skyter på med begge angrepene samtidig. 1-3. Arkadeversjonen har ordentlig treig «autofire», så du må hamre skyteknappen hele tiden. Ikke på Amiga. 1-4. Jeg syntes jeepen er bedre å kontrollere på arkadeversjonen. 2-4. Arkadeversjonen har absurd irriterende blinking på tittelskjermen, som sikkert har fremkalt et epilepsianfall eller flere i årenes løp. 2-5.

Så «Silkworm at Home» er definitivt ikke galt.

Jeg glemte å få huket tak i noen medspillere da jeg testet arkadeversjonen, og jeg har ingen tilgjengelige Amiga-testere nå. Men jeg husker Silkworm som et utrolig gøy spill å spille sammen med andre.

Silkworm har tålt tidens tann, i alle fall. Både på arkade og Amiga. Jeg har egentlig mer sansen for det enn for mange «bedre» spill i samme sjanger, som pøser på med kuler og umulige angrepsmønstre. Så da trenger jeg bare å komme på en vittig avslutning, og så sier vi det slik (fant ikke på noe).

Agony

Agony
Agony

Spillet handler om to brødre og en trollmann. Noe skjer og du er plutselig en ugle. Deretter må du fly frem og tilbake og samtidig ødelegge alle du møter på din vei. Du kan også stoppe tiden og bruke kjempedødelige våpen, eller noe sånt. Noen sier at dette var et spill som var laget for å demonstrere hva Amigaen var i stand til å gjøre. Jeg er verken enig eller uenig.

Spillet har også musikk.

Runde 62: Disposable Hero vs Project X vs Blood Money

Disposable Hero

Disposable Hero
Disposable Hero

Spillet er laget av en gjeng Commodore 64 nerder som kalte seg «Boys without Brains», de gikk av uklare årsaker over til å kalle seg Euphoria da de var klare til å gi ut Disposable Hero. Denne gjengen med nederlandske gutter hadde satt seg et mål om å lage verdens kuleste Shoot’em up, og de brukte 3 år på å gjøre det ferdig. I dette spillet skal du nok en gang redde verden, og spillet ser ganske kult ut når du ser det på youtube… Masse våpen, mange bevegelige deler, kule fiender, og mulighet til å oppgradere romskipet ditt mellom brettene.

Oppsummert er dette notatene fra egen spilling:

Åherregud dette var vanskelig!

Project X (Martin)

Project X.

De sier du ikke kan høre et bilde. De tar feil. Syre-musikken som gradvis bygger seg opp når du fyrer dette spillet i diskettstasjonen og logoen tegnes opp er.. ikke unik – men veldig, veldig fengende! Den er en fin representant for en type musikk som Amigaen etter hvert ble veldig kjent for. Sånn, måtte bare høre intromusikken et par ganger på rad for å komme i Project X-humør. Selve spillet er en klassisk horisontal romskip-scroller som har mange likhetstrekk med gode, gamle R-type. Drit i bakgrunnshistorien, den er så meningsløs som den trenger å være.

Team 17 hadde sin egen demoscene-aktige måte å lage spill på og Project X er intet unntak. Denne Amiga-shooteren fra 1992 er smooth, enkel og rett på kjernen. Lett å sette seg inn i – vanskelig å mestre, noe vi Amiga-folk kjenner godt. Plukk opp P-boblene for å oppgradere våpen/spesialfunksjoner, det være seg plasma-gunner eller stealth-modus. Og ellers bare skyt alt du ser. Gøy og vanskelig, og for min egen del heves livskvaliteten betydelig av A500 Mini sine save states.

Blood Money 

Blood Money
Blood Money

I 1989 kom dette spillet som Retragamingpappa aldri hadde hørt om. Blood Money er en side-rullende skytespill som ble utviklet av DMA Design, som senere ble kjent som Rockstar North (skaperne av Grand Theft Auto-serien). I Blood Money kontrollerer spilleren en romvesenjeger som må infiltrere en rekke ulike områder og bekjempe fiender, og oppgradere skip/våpenet. Det gikk sånn passe når det ble prøvd for første gang, men tror ikke dette blir siste gang joysticken blir tatt opp her.

Agony Silk Worm Disposable Hero Project X Blood Money
Første gang utgitt på Amiga 1992 1989 1993 1992 1989
Utgiver Psygnosis Virgin Games Gremlin Graphics Team 17 Psygnosis
Utvikler Art and Magic Random Access Euphoria DMA Design
Funker det 30 år senere Nei Ja Nei Ja Vanskelig

Silk Worm og Project X gikk videre!

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.