Det kom ut et stort antall små og unike nedlastbare spill til Xbox 360 og PlayStation 3, og Spillegal ser på noen av dem i den nyeste episoden deres.
Indiebølgen
Det var i denne perioden at små spill fra uavhengige utviklere opplevde en renessanse, i kjølvannet av en lengre periode der man følte at originaliteten fra de store spillstudioene hadde stagnert. Mindre, uavhengige spillproduksjoner har alltid eksistert. Men overgangen fra spillbransjens barndom der slike produksjoner relativt lett fant seg en utgiver, til nyere tid der utgivere helst fokuserte på sine egne trygge og formulaiske utgivelser, ble vanskelig for de små og uavhengige produksjonene. De hadde nær sagt ingen muligheter til å få gitt ut spillene sine på egenhånd, og de prosjektene som eksisterte forble ganske obskure for spillere flest.
Populariteten til internett skulle endre dette, og da nettbaserte spillbutikker begynte å gjøre det lett for hvem som helst å få utgitt spillet sitt, så tok det raskt av. Microsoft var tidlig ute med sin Xbox Live Arcade, og Sony fulgte raskt etter med sin PlayStation Store, der de begge tilbød gode avtaler for de mindre spillprosjektene. Og spillerne flokket til dem, sulteforet på originale og gøyale spillkonsepter.
I episoden
Det er nettopp spillene fra denne ‘indiebølgen’ som Spillegal har sett nærmere på denne gangen. Det er som vanlig alt for mye å ta av, så i stedet for å sørge for at hvert viktige spill blir nevnt, så har de tre deltagerne Tryggve, Eirik og meg selv heller funnet frem de titlene vi personlig husker best, kjent som ukjent.
Aller først snakker vi om hva vi har spilt siden sist, og denne gangen var det Balatro med den tilhørende kontroversen, Final Fantasy 4 og Solium Infernum.
Vi tar som alltid gjerne imot tilbakemeldinger på epost hets@spillegal.no, og også her i kommentarfeltet på Spillhistorie.
Her er episoden: