Amiga var langt fremme for så å havne langt bak på få år. Retro Crew snakker om dette pluss feite Agnus, Paula, chip-RAM, Defender of the Crown og mye mer.
Retro Crew feirer 40 år med Amiga dette året (selv om bursdagen først er i sommer) med den første i rekke planlagte episoder om Amiga. Først ut er en klassisk «the rise and fall of» hvor crewet (som sikker nr.1084 i rekken) forsøker å forklare hvorfor Amiga var så bra og hvordan det gikk så galt.
På plass i studio er de gamle ringrevene onkel Jostein og Ketil «Jurassic Park» Espenæs, samt Spillehistorie-redaksjonens Martin Gjesdal aka «Jurassic Park 2». I episoden forsøker de blant annet å forklare maskinvare-arkitekturen til Amiga, både hvordan den fungerte og hvorfor den var så forut for sin tid. Det vies også greit med tid til identitskrisen til Amiga, Commodores famlende/manglende ledelse (bruk det adjektivet du synes passer) og software-utviklingen.
Retro Crew ligger ikke på latsiden utover våren, det er lagt opp til flere episoder for å hylle denne unike og ikoniske artefakten fra 80- og 90-tallet. I tillegg har Martin lovet å fyre opp en SNES for første gang i sitt liv, mens Jostein synes det er vanskelig å tro at det finnes noen over en viss alder som aldri har spilt på en SNES.
God lytt!
Toppbildet stammer fra Amiga Dealer-demoen som ble laget for å demonstrere maskinen i butikker, og er tegnet av Jim Sachs. Spillhistorie.no intervjuet ham for en stor feature-sak i fjor høst.
Get it in my veins!