Sanntidsstrategispillet som fikk Blizzard til å utsette Warcraft III har fått ny versjon.
Battle Realms er et sanntidsstrategispill fra 2001 som gjorde mye som fortsatt er relativt unikt i sjangeren. Det har for eksempel et dynamisk system for trening og spesialisering av enheter, spennende snikemuligheter der vegetasjon spiller en viktig rolle, et dynamisk miljø med for eksempel branner som kan spre seg og dynamisk vær.

Spillet skal ifølge hoveddesigner Ed Del Castillo (som på det tidspunktet hadde lang erfaring fra blant annet Command & Conquer-serien) ha resultert i at Blizzard utsatte sitt Warcraft III i flere måneder, da de visstnok mente det var bedre enn deres spill på dette tidspunktet. Så er han i rettferdighetens navn også klar på at de brukte den ekstra tiden godt.
Nå har Battle Realms: Zen Edition blitt ferdigutviklet. Dette er en oppgradert versjon av spillet som har vært under utvikling svært lenge – den ble for eksempel godkjent for Steam-lansering via gamle Greenlight i 2014, og ble tidliglansert i 2019. Men nå er altså den ferdige utgaven klar.
Forbedringene i Zen Edition inkluderer en ny grafikkteknologi, støtte for nye oppløsninger og to skjermer, nettspilling og oppgradert kunstig intelligens, samt en rekke justeringer lagt inn for å gjøre spillet triveligere å forholde seg til. Zen Edition inkluderer både hovedspillet og Winter of the Wolf-utvidelsen.
PS: Foretrekker du originalversjonen, er den å finne på GOG.