Nyversjonen av Benoît Sokals eventyrklassiker er lansert. Men nyheten kommer med en trist bismak.
Den belgiske tegneseriekunstneren Benoît Sokal etterlot seg et stort fotavtrykk også i spillenes verden. Med Syberia-serien ga han oss noen av de flotteste spillene eventyrsjangeren har hatt å by på, fra Syberia i 2002 til Syberia: The World Before som ble gitt ut i 2022, etter at Sokal selv hadde gått bort.

Sokals første eventyr
I etterkant av lanseringen av The World Before har Microids Studio Paris jobbet med en nyutgave av Sokals første eventyrspill, Amerzone. Det foregår i samme univers som Syberia-spillene, men tar oss til en fabelversjon av den søramerikanske regnskogen der du må prøve å redde en mystisk fugleart fra utryddelse.
Nå har de lansert spillet. Amerzone – The Explorer’s Legacy bygger på originalspillet fra 1999, men har blitt fullstendig gjenskapt med moderne teknologi. Gåtene og hendelsene underveis skal være mer eller mindre like, men utviklerne har gjort justeringer og endringer for å modernisere og forbedre opplevelsen.
Det er grafikken som har fått den mest åpenbare oppgraderingen. Originalspillet brukte forhåndsrendret grafikk slik at hver scene i praksis var et 2D-bilde, mens den nye versjonen er i full 3D og med langt høyere detaljnivå. Men du utforsker fortsatt individuelle scener (eller «noder»), der du kan flytte kameraet men ikke spillfiguren. All bevegelse mellom scenene foregår automatisk.

Spillet ble sluppet på PC (Steam, GOG), PlayStation 5 og Xbox Series X|S i går, og ser ut til å ha fått en god mottakelse av kjøperne – selv om det lave antallet brukeranmeldelser dessverre ikke tyder på at det har blitt noen storselger så langt.
Utviklerstudioet legges ned
Dermed kommer vi også inn på den triste delen av nyheten. Det franske nettstedet BFM Tech & Co videreformidler nyheten om at hele Paris-studioet deres skal legges ned innen sommeren. Alle de 30 ansatte i studioet må gå, og fikk visstnok beskjeden den 11. april. Beslutningen var med andre ord tatt før Amerzone – The Explorer’s Legacy fikk sjansen på markedet.
Ifølge artikkelen skal Microids i fremtiden fokusere mer på familiespill, skjønt de har fortsatt sitt Lyon-baserte studio som har laget en rekke detektiv-eventyr i de siste årene. Microids har ikke selv kommentert saken. Microids Studio Paris ble opprettet i 2021.
Her er uansett en fersk Amerzone-trailer:
Nedleggelsen betyr sannsynligvis at vi ikke har særlig håp for flere spill basert på Sokals universer, noe som i så fall er ganske trist. Ikke minst fordi jeg føler vi trenger denne typen spill nå mer enn noensinne. Det eneste lyspunktet er at det uavhengige studioet som hadde hovedansvaret for utviklingen av Syberia: The World Before, Koalabs, fortsatt eksisterer.