Spillhistories fredagsmagasin, uke 33

Dungeons & Dragons, Retromesse i Sandefjord og massevis av annet gøy i ukens oppsummering.

I sommer startet vi det som holder på å bli en fast artikkelserie her på nettstedet. Hver fredag tenker vi å publisere en oppsummering av ukens retronyheter, og på den måten kutte litt ned på antallet småsaker som publiseres. Enn så lenge er dette fortsatt et eksperiment, som avhenger av både lesertall og engasjement rundt disse artiklene.

Så del dem gjerne litt rundt, og ikke glem å komme tilbake for mer neste fredag!

NB: Hvis det skjer noe du føler bør dekkes i en av disse artiklene, tips oss gjerne i kommentarfeltet eller på Discord!

Retronytt og mer

Her samler jeg kunngjøringer, rykter og andre nyheter som ikke går under nylanseringer.

Retromessa i Sandefjord

Mangler du noe å gjøre denne helgen? Da kan det jo tenkes du bør ta turen til Sandefjord, om du har anledning. Der går nemlig den årlige Retromessa av stabelen, som vanlig med en god kombinasjon av spillmaskinutstilling, salgsboder og foredrag/paneler. Programmet finner du på messas nettsted, og de kjente gjestene som holder foredrag inkluderer Commodore 64-legenden Jeroen Tel, den japanske spilldesigneren Takaya Imamura og spillmusikk-komponistene Richard Jaques  og Grant Kirkhope.

Jeg tok turen i fjor, så hvis du er usikker på hva messa har å by på kan du jo lese min lille messerapport fra fjorårets messe.

Dude, Where Is My Beer? A New Hop
Dude, Where Is My Beer? A New Hop

Demo med mye øl

Oppfølgeren til det norske pek-og-klikk-eventyre Dude, Where is my Beer? er på vei, og nå har en demo blitt lansert på Steam. Vi fortsetter der forgjengeren slapp, og denne gangen gjelder det å brygge en øl som endelig kan få Oslos puber bort fra IPA-ene alle hipsterne vil ha. Spillet har ingen slippdato enda, men en demo er nå ute på Steam. Hvis du har lyst til å vite hva jeg tenkte om originalspillet, kan du lese det her.

Chibi-Robo til Switch Online neste uke

Nintendo utvider GameCube-biblioteket på Switch Online-tjenesten neste uke, med Chibi-Robo. Dette er et tredjepersons arkadeeventyr der du spiller en liten robot som må hjelpe å holde huset til familien som eier deg i orden. Men så skjer det selvsagt saker og ting, som traileren viser:

Suksess for nye Stronghold Crusader

Jeg skjønner litt hvorfor britiske Firefly Studios lanserer nye versjoner av de samme Stronghold-spillene om og om igjen, for folk får tydeligvis aldri nok av dem. Ifølge en pressemelding fra Firefly klarte Stronghold Crusader: Definitive Edition å selge over 250 000 kopier på to uker, og var til og med innom topp-plassen på Steams globale bestselgerliste. Det er unektelig imponerende!

Det slår meg også at dette aldri hadde skjedd om Firefly ikke fortsatt hadde eksistert som en uavhengig utvikler med rettighetene til sitt gamle spillsortiment. Tenk på alle de andre knallspillene fra samme tid vi kunne fått i oppgradert form om rettighetene var eid av noen som faktisk bryr seg om dem? Eller husker at de eksisterer, for den saks skyld.

Fast & Furious-arkadespill kommer til konsoll

På åttitallet (og for så vidt også den første halvdelen av nittitallet) var overføringer av populære arkadespill garanterte pengemaskiner både på datamaskin og konsoll. Og det på tross av at de sjeldent var i nærheten av like gode som arkadeversjonene, som generelt kjørte på maskinvare hjemmeplattformene bare kunne drømme om. I dag er det rimelig annerledes, og de få spillene som faktisk utvikles for arkademaskiner virker generelt ganske tamme sammenlignet med spillene vi spiller hjemme. I alle fall når man fjerner alt det dyre maskineriet rundt selve spillene.

Uansett, det var en lang intro for å fortelle at arkadespillet Fast & Furious kommer til de tre store konsollplattformene den 24. oktober. En pressemelding nevnte også PC og Steam, men det var visst ved en feil. Når jeg ser traileren under skjønner jeg jo litt hvorfor dagens arkadespill sjeldent tar hoppet til hjemmeplattformene, men hvis du har lyst på litt helsprø racing har du muligheten her. Originalskaper Raw Thrills er forøvrig selskapet til legendariske Eugene Jarvis, skaperen av blant annet Robotron og Defender.

Boulder Dash 40th Anniversary er rett rundt hjørnet

Hvis du har gledet deg til å jakte på edelsteiner under jorden helt siden vi snakket med Stephan Berendsen om Boulder Dash 40th Anniversary, er ventetiden nå ganske kort. Spillet skal nemlig ut på PC, Mac, PlayStation Xbox og Switch den 21. august. Torsdag neste uke, altså. Du kan finne ut mer på Steam, eller vente til jeg trekker spillet frem som en nylansering i neste ukes artikkel. Du kan nok også forvente inntrykk senere.

Les forresten også vårt store intervju med Peter Liepa, som skapte det første Boulder Dash-spillet tidlig på åttitallet. Han har også designet nivåer for det nye.

Nytt rollespill inspirert av åttitallets klassikere

The Secret of Weepstone er inspirert av åttitallets Dungeons & Dragons, og de rollespillene som kom til datamaskin på samme tid. Det ser rimelig slående ut, med heftig sort-hvitt-kunst i håndtegnet stil. Vi loves rikelig med labyrintaktige nivåer og turbasert kamp, og jeg måtte hive det rett inn på Steam-ønskelista. Lanseringen vil finne sted i 2026, hvis verden fortsatt eksisterer da. Trailer:

Nytt Allister Brimble-album feirer Amiga

I juli var det 40 år siden Amiga først ble vist frem for verden. Nå har den britiske komponisten Allister Brimble, som blant annet er kjent for sine mange heftige Amiga-låter, lansert et nytt album dedikert til jubilanten. Han har også viet et spor til Martyn Brown, den tidligere Team 17-sjefen som dessverre gikk bort i år. Du finner Amiga 40 på Bandcamp.

The Settlers II – på Amiga!
The Settlers II – på Amiga!

The Settlers II kommer til Amiga

Apropos Amiga, ukens mest uventede nyhet viet vi en hel artikkel til. Kortversjonen er at The Settlers II endelig får en Amiga-versjon, med Ubisofts velsignelse, like under 30 år etter sin opprinnelige lansering. Som jeg skrev i saken mistenker jeg at dette faktisk er den Amiga-versjonen som var på vei i 1999, men dette er ikke bekreftet. Det ville i alle fall forklart hvordan det plutselig kunne dukke opp en nesten ferdig versjon av spillet i 2025, uten at vi har hørt noe om den i forkant. Lanseringen finner sted i oktober.

Syntes du Civilization er for treigt?

Da er kanskje norskutviklede Yield! Fall of Rome noe for deg. Turbasert imperiebygging satt til Romerrikets siste dager, designet for kjappe runder som ikke suger to uker av livet ditt. Spillet har vært i «early access» en liten stund, og har nå fått full lansering. Vi har etterspurt anmelderkode fra utgiver Daedalic, men enn så lenge har vi ikke fått noe svar. Spillet ser i alle fall artig ut, og her er traileren:

MicroProse gir ut Laser Squad-inspirerte Archrebel Tactics

Archrebel Tactics er et turbasert taktikkspill som umiddelbart får meg til å tenke på Laser Squad (spillet XCOM-skaperen Julian Gollop lagde før XCOM). Jeg har fulgt med på det en liten stund, siden både presentasjon, stil og … vel, hele greia egentlig, er rett i min gate. Nå har det også fått en utgiver som generelt er rett i min gate, nemlig MicroProse. Utvikler Ularis Badler har faktisk holdt på med spillet i en eller annen form siden 2010, og det har ikke fått noen slippdato enda. Men det virker ikke veldig langt unna nå.

Riven-inspirerte eventyr med slippdato

Enda en fra MicroProse. Neyyah er et førstepersons eventyr laget i stil med klassiske Riven. Du navigerer deg fra sted til sted via forhåndsdefinerte ruter, og må løse puslenøtter av den mystiske sorten. Forvent også kleint skuespill. Neyyah slippes 2. september, og her er en fersk trailer:

Nytt Project X slippes i dag

Vi får ta mer om dette i neste ukes oppsummering, men hvis du likte det sideskrollende romskytespillet Project X kan det jo være av interesse at serien får et helt nytt spill i dag. Project X: Light Years byr på samme modell som på Amiga. Jeg er ikke sikker på hvor mye jeg liker grafikkstilen (veldig mye «blur» her), men det er nå så. Ta en titt på Steam-siden, det er gjerne ute når du leser dette.

Nye retrolanseringer

Her lister jeg opp gamle spill relansert på nye plattformer, samt nyversjoner, samlepakker og slikt. Jeg kan også ta med et og annet helt nytt spill laget i retrostil, nye oppfølgere til gamle spill eller nye spill på retroplattformer.

Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition

I fjor ble strategiveteranene i Relic Entertainment uavhengige igjen, etter å lenge ha vært eid av Sega. Kort etter måtte de si opp 40 ansatte, så min mistanke er at Sega ikke lenger ville ha studioet og de enten måtte finne en måte å kjøpe seg ut på eller bli nedlagt. Franske Amplitude ble også kjøpt ut i fjor.

Uansett, nå har Relic sluppet sitt første spill siden løsrivelsen, og det er en oppgradert versjon av en av Relics største suksesser, Warhammer 40,000: Dawn of War. Den nye utgaven bringer med seg alt av eksisterende Dawn of War-innhold, og legger til en grafisk oppdatering, 64-bit-støtte, integrert støtte for modifikasjoner og mer. Så da er det bare å krige i vei, da! Spillet er ute på Steam og GOG. Trailer:

Forgotten Realms: Demon Stone

Dette er et tredjepersons actioneventyr fra 2004 der du styrer en gruppe med tre helter som må slåss seg gjennom Faerûn for å … fikse noen saker. Det er jo alltid det det bunner ut i. Heltene er en klassisk slåsskjempe, en trollmann og en tyv, og du kan velge mellom dem når som helst (avhengig av om du vil slåss på nært hold, på avstand eller helst kverke fienden før det blir slåssing i utgangspunktet). Historien er skrevet av R. A. Salvatore, som du kanskje kjenner som forfatteren bak bøkene om alltid like populære (og litt i overkant filosofiske) Drizzt Do’Urden.

Den relanserte versjonen har visse tekniske forbedringer, slik som full støtte for moderne skjermer og kontrollere. Flere feil har også blitt fikset. Men ellers er spillet det samme som før. Trailer:

Dungeons & Dragons: Dragonshard

Flere eventyr i Faerûn. Her har vi et sanntidsstrategispill fra 2005. Igjen har utgiver SNEG fikset støtte for moderne skjermer, og gjort litt av hvert under panseret for å få ting til å gå så glatt som mulig på moderne maskiner, uten å faktisk endre spillet. Dragonshard kombinerer Warcraft-inspirert strategi på store slagmarker med litt mer rollespillaktige turer gjennom grotter og fangehull, og har heltekarakterer som kan få erfaringspoeng og forbedres underveis. Denne gangen er det Eberron-skaperen Keith Baker som har stått for historien.

Både Demon Stone og Dragonshard er altså ute på Steam. Hvis du vil ha dem på GOG må du vente til september. Litt merkelig, i og med at SNEG er GOG-veteraner, men okay. Traileren er her:

Jupiter Hell Classic

Bak navnet Jupiter Hell Classic skjuler det seg en nyversjon av et spill som egentlig het noe helt annet: DoomRL. Den klassiske versjonen var et forsøk på å ta spillkonseptene fra et klassisk førstepersons skytespill inn i en turbasert «roguelike»-modell, og det fungerte overraskende godt. Spillet debuterte i 2005, og jeg mistenker at populariteten det fikk var med å legge grunnlaget for «roguelike»-sjangerens store renessanse. Nå er det altså tilbake, som Jupiter Hell Classic. Hvis du lurer på hvorfor det skiftet navn, har det selvsagt med alltid like kjipe Zenimax Media å gjøre.

Uansett, spillet er altså nå tilbake i ny versjon, og som alle «roguelike»-spill snakker vi «early access»-lansering her. Du finner det på Steam, og her er traileren:

Brandish Renewal

Eggconsole fortsetter å relansere gamle japanske klassikere på Switch. Brandish Revival er et actionrollespill som opprinnelig kom ut på PC-9801. Jeg vet dessverre veldig lite om dette spillet, men når utgiveren selv advarer om at løsningene det velger kanskje kan oppfattes litt uortodokse, må det jo være interessant. Denne versjonen har diverse endringer for å gjøre spillopplevelsen glattere.

Aqua Jet

Ukens utgivelse i serien Arcade Archives er Aqua Jet, et arkadespill fra Namco som opprinnelig kom i 1996. Her er det vannskuterkjøring for alle pengene. Eller ikke alle, da, i motsetning til arkadeoriginalen slipper du å putte på flere mynter hver gang du får «game over». Som vanlig får vi diverse nye moduser og slikt, men selve spillet er grunnleggende det samme som før. Aqua Jet er ute på alle de store konsollene.

The Scouring

Vi avslutter denne spalten med et helt nytt spill. The Scouring er et sanntidsstrategispill som ikke prøver å skjule at det er inspirert av Warcraft-serien. Spillet har både enspillermodus med rollespillelementer, flere typer flerspiller og innebygd støtte for modifikasjoner. Men utvikleren har helt glemt å implementere mikrotransaksjoner. I 2025, eh? Hvis dette høres ut som noe for deg, er spillet ute i «early access» på Steam nå. Trailer:

Et par til…

  • Fallen City Brawl – «beat’em’up» i klassisk 2D-stil, komplett med horder av kriminelle å banke opp. Ser kult ut, men har ikke fått den beste mottakelsen.
  • Shrouded Aspect – Retroinspirert rollespill fra indie-veteranen Gilligames. Fugleperspektiv, 2D-grafikk, turbasert kamp … alle de gode greiene der.
  • Shields of Loyalty – Turbasert strategi som åpenbart har hentet interesse fra Heroes of Might & Magic, men som kjører litt mer avansert kamp (ser det ut til).
  • Inkshade – Stemningsfull turbasert taktikk med roguelike-elementer. Visstnok litt i samme gate som kultspillet Inscryption.
  • Passant: A Chess Roguelike – Sjakk som roguelike? Jepps.
  • Drop Pockets – Biljard som roguelike? Jepps.

Tips oss gjerne om spill som bør nevnes i disse spaltene!

Hentet fra nettet

Kule artikler og andre greier fra nettet. Del gjerne dine egne ting i kommentarfeltet!

  • Itch.io – De siste ukene har vært tøffe for denne indiespillbutikken, som har fått urettmessig mye tyn i forbindelse med etterspillet av at de største betalingstjenestene i verden (Visa, Mastercard, og så videre) krevde større sensur av spill. Dette i etterkant av press fra en australsk aktivistgruppe ved navn Collective Shout. Itch.io gjorde noen åpenbare feil under press, men dette skrikekoret som har gått helt fullstendig amok på dem burde skamme seg. Så stikk innom den eneste spillbutikken der alle står fritt til å publisere sine egne spill helt gratis, og se om noe frister (jeg vet dette kunne vært Ukens buuuuuu!, men jeg hadde glemt den spalten og nå har jeg ikke mer tid).
  • Double Fine på YouTube – Det høyt elskede Microsoft-studioet fyller 25 år i disse dager, og siden «Microsoft-studioet» er en grei indikasjon på at de ikke kommer til å fylle 30 (jeg tuller … litt) er dette en glimrende anledning til å trekke frem noen av spillene de har jobbet med i årenes løp. Og det har de gjort på YouTube-kanalen sin, som forøvrig også huser en av spillhistoriens aller beste dokumentarserier (PsychOdyssey).
  • Renga in Blue – The Palms – Jason Dyer spiller seg gjennom eventyrspillhistorien, ett spill av gangen. En herlig blogg å følge. Her lenker jeg til en fersk serie om The Palms, et japansk eventyrspill som ærlig talt har en av de rareste sluttene jeg noensinne har sett. Jeg har så mange spørsmål!

Hva med en demo? Denne ganske ferske saken fra Mindlapse og Desire kjører på en original Pentium-PC med DOS:

Uken på Spillhistorie.no

Har du blitt lei av alt oppdateringsgnålet fra Windows? Er du lei av Microsoft generelt? Kaller du dem kanskje til og med fortsatt Micro$oft, slik vi Amiga-folk gjorde på nittitallet? Kanskje du burde bytte til Linux! Jon Håvard har gjort det, og forteller om opplevelsen her.

Vi jobber nesten alltid med hundreogørten saker samtidig. Noen av dem ender opp med å bli skikkelig bra, andre blir aldri helt det vi håpet på. Det er vel i den kategorien jeg vil putte ukens retrosak, som er et lite intervju – om vi kan kalle det det – med David Rolfe. Men de svarene vi endte opp med å få var såpass fascinerende at vi valgte å publisere likevel, fremfor å la dem støve ned på en 3,5″-diskett i arkivet vårt. Så ta gjerne en titt.

Ellers: Terje og Spillegal-gjengen er tilbake etter ferien med en podcast om sommerens spill. The Settlers II kommer til Amiga (men det visste du allerede), og jeg fikk plass til ikke bare én men to særnorske referanser fra cirka 20 år tilbake i samme nyhetssak.

Spillhistorie.no for ti år siden

I serien «ting jeg helt hadde glemt at jeg brydde meg om» har vi PlayStation Plus. Som helt sikkert er veldig annerledes nå enn da jeg brukte det. Men jeg skrev i alle fall en svær artikkel om hvordan jeg mislikte en ny ordning for valg av spill der: Jeg vil ikke ha «demokrati» på PlayStation Plus. Jeg leste artikkelen nå, og er jo enig med fortids-meg. Siden jeg ikke tror slike avstemninger er en greie lenger (de er i alle fall ikke det på Steam) tror jeg de som var enige med meg «vant».

Som seg hør og bør hadde vi også en ny del av Nikolais episke Norgesveldet-spilldagbok å by på. Del seks, som omhandler den kjente norske kongen Kjartan I.

Tusen takk for støtten på Ko-Fi

Det tar mye tid og arbeid å drive Spillhistorie.no, selv om jeg er utrolig heldig og får hjelp fra en rekke fabelaktige mennesker. Hvis du setter pris på det jeg gjør, er det lov å svippe innom Ko-Fi og kjøpe meg en kopp kaffe (eller to, til og med). I så fall blir jeg veldig glad! Tusen takk til dere som støtter meg allerede!

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.