Et av de mest spennende rollespillene på vei akkurat nå er Sui Generis, et isometrisk åpen verden-spill som skilter med mye teknologi vi ikke ser så ofte i sjangeren – eller i det hele tatt. Bevegelsene til figurene på skjermen er for eksempel ikke forhåndsanimerte, men skapes av en fysikkbasert simulator (som i det glimrende vesle spillet Grow Home, men forhåpentligvis litt mindre klumsete). Dette får store konsekvenser for hvordan kampsystemet virker, noe du kan se av videoen skjult bak «les videre»-lenken.
Videoen er imidlertid ikke fra Sui Generis, men Exanima. Det er en prolog, som også presenteres som et fullverdig spill.
Der Sui Generis skal foregå i en massiv, åpen verden og stor valgfrihet, er Exanima en mye mer tradisjonell affære. Det beskrives som en lineær «dungeon crawler» som ser ut til å fokusere betydelig mer på kamp enn Sui Generis.
Nå håper utviklerne å få Exanima ut på Steams «early access»-tjeneste, men for å få det til må de gjennom Greenlight. De som har støttet utviklernes folkefinansieringskampanje får forøvrig tilgang på begge spillene.
Backet Sui Generis i november 2012, så begynner å bli en stund siden nå… Supert at det endelig begynner å nærme seg :)