Hvordan i alle dager har de gjort dette?

cgawtfDet er godt kjent at PC-er fra tidlig på åttitallet var elendige på grafikk. De var rene verktøy, monstre du kjøpte for å ta jobben med deg hjem. Ordentlige spill kunne du bare glemme, og lyd? Haha.

Kanskje ikke den originale PC-en var så dårlig på grafikk likevel?
Kanskje ikke den originale PC-en var så dårlig på grafikk likevel?

Så hva i alle dager er det som foregår her? 8088 MPH er en ny demo hvor skaperne har laget et program som kjører på den originale IBM-PCen, med en 4,77 MHz 8088-prosessor og «PC-beeper»-lyd. Det eneste ekstrautstyret du trenger er en CGA-adapter, og det må være kompositt-output.

Vi husker alle CGA-grafikk, ikke sant? Fire grelle farger, helt ubrukelig for noe som helst. Så, uh, hvor kommer alle fargene i denne demoen fra? Hvor kommer den glatte, skrollende grafikken fra? Når fikk PC-en støtte for sprites?

(det viser seg faktisk at flere CGA-spill fra åttitallet bruker flere farger i kompositt-modus, noe jeg ikke var klar over tidligere – men 256 farger?)

Videoen under er tatt opp fra en ekte IBM-PC fra 1981, med CGA-kort. Siden utviklerne har brukt «hacks» som ikke tidligere har vært kjent, fungerer den ikke på DOSBox eller noen andre emulatorer. Du må kjøre den på ekte vare, eller se den på Youtube som her.

Men vent, det er mer! Demoen stammer fra Revision 2015-messen, som nylig ble arrangert i Tyskland. Der vant den «oldskool»-kategorien, men det var en knepen seier. Andreplassen ble knabbet av It Came From Planet Zilog, en demo for en svært beskjeden plattform, nemlig GameBoy Color. Her er den:

Jeg tar også med et par demoer for moderne maskinvare. Det disse to har til felles er imidlertid at de er laget med en kraftig begrensning: Den totale størrelsen kan ikke overskride 64 kilobyte. Det er, som du sikkert vet, ganske lite.

Offscreen Colonies:

On:

Du kan se alle demoene fra messen på Pouet.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.