I dette spillet foregår handlingen i en galakse preget av en kald krig mellom flere, eldgamle romraser.
Hvis man annonserer et nytt romstrategispill i 4X-sjangeren i 2016, bør det helst ha noe ganske spesielt å by på. Sjangeren er så proppfull av nye spill, at det ikke lenger nytter å lage «et nytt Master of Orion» (noe ingen ser ut til å klare uansett – selv ikke de som faktisk lager et nytt Master of Orion, skal vi tro rapportene).
Kald krig og spionasje
Heldigvis virker det som Rhombus Studios har forstått dette, og med sitt Lord of Rigel ser det ut som de vrir spillfokuset over på storpolitikk og diplomati. Handlingen foregår nemlig i en galakse der to eldgamle raser er låst i en kald krig, som du må forholde deg til. Skal du prøve å ta parti med en av dem, eller skal du danne din egen koalisjon med yngre og mindre raser?
Spillet skal også skilte med et omfattende spionasjesystem der du blant annet kan drive sabotasje og teknologityveri, eller mer interessante ting som å oppvigle til opprør eller drepe politiske ledere. I tillegg dukker det stadig opp utfordringer som du må håndtere, slik som intergalaktiske invasjonsstyrker som prøver å få fotfeste i galaksen din.
Lord of Rigel er turbasert, men har kamp i sanntid. For en gangs skyld ser jeg ingenting i beskrivelsen om design av egne romskip, så jeg håper vi kan slippe unna dette. Vi har nok spill med romskipdesign nå. Her er en (litt intetsigende) trailer:
Lord of Rigel gis altså ut av Iceberg Interactive, og skal etter planen lanseres i løpet av årets fjerde kvartal.
En av utviklerene i Rhombus Studios her, la akkurat merke til nettsiden nå og må si at det er utrolig morsomt at en norsk nettside lagde en artikkel om spillet vårt! :D
Gøy å høre fra deg, det er ikke så ofte at spillutviklere oppdager vårt bittelille hjørne av internett. :) Blir spennende å se hvordan Lord of Rigel utvikler seg!
Tenk å lage et sånt spill, og ikke vite om denne nettsiden. ;)