Opprinnelig skulle dette spillet lanseres i 1993

Men Amiga-utgivelsen av romskytespillet Shenandoah ble aldri noe av. Nå er spillet lansert på PC.

Historien er full av spill som av en eller annen grunn aldri når butikkhyllene. Ofte kanselleres de på et tidlig tidspunkt i utviklingen, men noen ganger kommer de nesten helt frem til målstreken før de skrinlegges.

Shenandoah er et horisontalt skrollende romskytespill som opprinnelig ble utviklet for Amiga-plattformen for lansering i 1993. Det ble laget av et lite, svensk team, og skulle gis ut av Black Legend – en utgiver som på denne tiden var kjent for å snuse opp prosjekter fra små, europeiske utviklere (og blant annet lanserte Serious Sam-skapernes første spill, Football Glory).

Bakgrunnen får meg umiddelbart til å tenke på et annet Amiga-spill fra Skandinavia, nemlig Stardust.
Bakgrunnen får meg umiddelbart til å tenke på et annet Amiga-spill fra Skandinavia, nemlig Stardust.

Spillet kom såpass langt i utviklingen at det fikk sniktitter i noen av Amiga-bladene, før utviklingen stoppet opp takket være «en serie uheldige hendelser». Men nå er spillet tilbake, og i går ble det lansert på Steam under navnet 1993: Space Machine.

1993 skilter med hele 32 farger på skjermen samtidig, over 100 forskjellige fiender, et våpensystem med en rekke forskjellige oppgraderinger, og mulighet for at opp til fire spillere kan kjempe mot hverandre. Utviklerne understreker at dette i praksis er Amiga-spillet på PC, og ikke et moderne spill laget for å virke «retro». Men noen nyheter har de likevel lagt til, slik som et nytt (og antakeligvis snillere) helsesystem der du også kan aktivere et skjold.

Steam-utgaven er tilgjengelig for Mac og PC, og en versjon til Xbox One er også under utvikling. Her er en trailer, med karakteristisk Amiga-musikk og greier:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.