Jane Jensens Pinkerton Road-studio legger ned

Verken Moebius eller nye Gabriel Knight solgte godt nok til at studioet kan overleve.

Jane Jensen, som sto bak noen av de aller beste eventyrspillene Sierra ga ut (Gabriel Knight-spillene og King’s Quest VI), ønsket med familiestudioet Pinkerton Road å utvikle nye eventyrspill i tett samarbeid med spillermiljøet. Dessverre fikk hun neppe den oppslutningen hun hadde håpet på gjennom folkefinansiering, og mottakelsen av de de to første spillene fra studioet – Moebius og Gabriel Knight 20th Anniversary Edition – ser også ut til å ha vært laber.

Moebius hadde sine feil, men var et erketypisk Jane Jensen-eventyr.
Moebius hadde sine feil, men var et erketypisk Jane Jensen-eventyr.

Nå har hun annonsert at Pinkerton Road ikke lenger driver aktiv spillutvikling, og at de ikke har noen planer om å gjøre det heller, og den 6. mai vil de stenge forumene sine i tillegg.

– Våre originale Kickstarter-spill, Moebius og GK 20th Anniversary, tjente ikke nok penger til å gjøre fortsatt spillutvikling praktisk, selv ikke i vår beskjedne skala. Så vi har bestemt oss for å stenge mye av Pinkerton Road-nettstedets funksjonalitet, sier hun i en forum-melding (som jeg har valgt å sitere i sin helhet nederst, ettersom forumet jo skal legges ned).

Jane Jensen selv er nå fokusert på karrieren som forfatter (både under eget navn og pseudonymet Eli Easton), mens mannen hennes, Robert Holmes, jobber sammen med datteren Raleigh på hennes kommende album. Med mindre det skjer et nytt mirakel ala Kickstarter, kan det nok virke som Jane Jensen nå har sagt farvel til spillindustrien for godt.

Personlig syntes jeg dette er trist – Jensens nyere spill (Moebius og Gray Matter, som kom via nå nedlagte dtp) var på ingen måte perfekte, men de var i alle fall ganske unike. Jensen var en av få spilldesignere man kunne identifisere gjennom spillene hennes, og den distinkte stilen og stemmen hennes kommer jeg til å savne.

Her er forumoppdateringen i sin helhet (opprinnelig postet av Katie Hallahan fra utgiveren Phoenix Online Studios):

An important message from Jane:

Dear Pinkerton Road forum friends:

We are closing the Pinkerton Road forums on May 6, 2016. Currently Pinkerton Road does not have any game projects in development, nor are any on the horizon. Our original Kickstarter games, Moebius: Empire Rising and the GK 20th Anniversary edition, did not earn enough sales to make continued game development practical, even on our modest scale. So we have decided to shut down much of the Pinkerton Road website functionality.

Jane is currently focused on writing books (under Jane Jensen and Eli Easton) and Robert is working with Raleigh on her new album and looking for other composing and consulting opportunities.

We enjoyed the opportunity to work so closely with gamers and to meet many of you in person. We’ll never forget the experience. Thank you again for your unwavering support!

You can follow Jane and Robert on Facebook (Robert Holmes and Jane Jensen).

FYI: The Linux version of Moebius is due to be released within the next two weeks by Phoenix Online. Kickstarter backers will be notified when it’s available, and Phoenix will be posting announcements on their site and social media pages.

All the best,
Jane Jensen Holmes

You are all welcome to join the Phoenix Online forum for continued discussion (or help requests) of Moebius and Gabriel Knight here: http://www.postudios.com/blog/forum/

2 kommentarer om “Jane Jensens Pinkerton Road-studio legger ned

  1. Veldig synd! Jeg likte stemningen og historien i både Gray Matter og Moebius meget godt. Det var synd at begge spillene (spesielt det siste) var preget av dårlig teknisk håndverk.

  2. Den kickstarteren jeg støttet med mest penger. Er utrolig stor fan av spillene til Jane, men dessverre så var det tydelig at budsjettet var altfor lavt for Moebius og kvaliteten led av det. Ikke veldig overraskende at det offisielt er over nå. Tror eneste måten å få henne tilbake er hvis noen klarer å overbevise Activision om at GK4 er en god plan og faktisk vil ha henne til å skrive historien.

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.