Hvordan går det egentlig med SpaceVenture?

Det nye spillet fra Space Quest-skaperne lar vente på seg, men skal lanseres i år.

Da Kickstarter tok av for noen år siden, dukket flere «gamle» spillutviklere opp igjen, med løfte om å lage nye spill i stil med klassikerne de var kjent for på åtti- og nittitallet. Det er litt delte meninger om hvor godt dette fungerte, sånn jevnt over, men personlig er jeg veldig glad for at vi lever i en verden der det for eksempel finnes et nytt Tex Murphy-spill.

Pek-og-klikk-eventyr i Sierra-stil.
Pek-og-klikk-eventyr i Sierra-stil.

To av de som (til slutt) oppnådde Kickstarter-suksess var Scott Murphy og Mark Crowe, også kjent som Two Guys from Andromeda. Dette var mennene bak de «klassiske» Space Quest-eventyrene, som i dag er mest kjent for sin trang til å drepe spilleren på alle mulige slags fantasifulle (og mindre fantasifulle) måter. De hadde ikke Space Quest-rettighetene, men ønsket å lage et nytt spill i samme stil.

Fortsatt under utvikling

Dette var i 2012, så hvis du i det hele tatt husker kampanjen, er sjansene store for at du har plassert spillet i den litt deprimerende «Kickstarter-katastrofer»-båsen for lengst. Men det har ikke på noen måte blitt kansellert, og i den nyeste oppdateringen (datert 15. august), sier utviklerne at de nå kjører alt de kan for å sikre en lansering i november. De påpeker at det fortsatt er noen usikkerhetsmomenter, men november er i alle fall planen.

I tillegg understreker de at alle de originale stemmeskuespillerne fortsatt er med på laget, med ett unntak. Gary Owens, som var fortellerstemmen i Space Quest 4 og 6, skulle egentlig være forteller i SpaceVenture også. Men han døde dessverre i fjor, i en alder av 80 år. Det er fortsatt ikke bestemt hvem som skal erstatte ham.

Ellers har utviklerne lagt ut noen skjermbilder som viser nye steder de har laget ferdig for spillet, og de har også gitt ut den ferdige tittelmelodien (komponert av Ken Allen). Den kan du høre her:

Du kan også se en video av et nyimplementert sted, nemlig en bar på en romstasjon:

Et annet nytt sted:

Jeg er ikke helt sikker på hvor mye tro jeg har på november-lanseringen, men det er fint med livstegn fra prosjektet. Jeg skal innrømme at jeg ikke støttet dette på Kickstarter, ettersom Space Quest-spillene strengt tatt aldri falt i smak (jeg vet ikke hvorfor det å konstant bli drept av teite ting skulle være morsomt). Men broren min gjorde det, og jeg skal nok ta en titt på den ferdige versjonen hos ham – når den kommer.

En kommentar om “Hvordan går det egentlig med SpaceVenture?”

  1. November-lansering? Hah! Ser ganske uferdig ut på de få videoene de viser fram, så med mindre spillet varer et kvarter, så høres det ganske optimistisk ut. Frykter det blir et nytt Armikrog (gir ut en alpha). Min teori er at de venter så lenge med å utgi dette spillet at de som støttet det har dødd av alderdom. Jeg støttet spillet selv om jeg aldri var kjempefan av Space Quest selv. Men, vel… eventyrspill.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.