Alex Amsel ledet spillutvikleren Tuna Technologies, som blant annet sto for Xtreme Racing på Amiga.
I går republiserte jeg et stort intervju med Metin Seven og Reinier van Vliet fra den nederlandske spillutvikleren Team Hoi. I dag følger nok et intervju, denne gangen med den britiske spillutvikleren Alex Amsel. Dette intervjuet la jeg ut på mitt gamle nettsted i 2001, i forbindelse med at jeg fikk tillatelse til å distribuere Amiga-spillet Xtreme Racing der.
Underholdende bilspill
Xtreme Racing er en av favorittene mine fra den siste delen av Amiga-plattformens kommersielle levetid. Det er en rimelig skamløs Mario Kart-klone, men spillet har mange kule elementer, og er i likhet med inspirasjonskilden et herlig flerspillerspill.
En interessant detalj som kommer frem av intervjuet, er at i likhet med de to forrige intervjuobjektene mine tjente Amsel og resten av utviklerne praktisk talt ingenting på spillet sitt, og nok en gang er det utgiveren som får skylden.
Etter Xtreme Racing jobbet utvikleren mest med håndholdte spill, og sto blant annet for Ghosts’n’Goblins og Road Rash på GameBoy Color.
Jeg har republisert hele intervjuet på engelsk, slik det opprinnelig ble lagt ut i 2001.
Artig med tilbakeblikk på eh… tilbakeblikk fra den unge Froholt.