GM-modusen til Divinity: Original Sin 2 ser tøff ut

Larian forsøker å gjenskape mulighetene man får i virkelige rollespill.

I går annonserte Larian at rollespillet Divinity: Original Sin 2 får en egen «game master»-modus. Kort sagt er det en flerspillermodus der én spiller kan forberede og lede et eventyr som en gruppe andre spillere må forsøke å komme seg gjennom, slik som en ekte «game master» eller «dungeon master» i for eksempel Dungeons & Dragons-spill.

Larian inviterte nylig en gjeng spilljournalister til å prøve modusen, og de virket veldig fornøyd. Adam Smith fra Rock, Paper, Shotgun har skrevet en stor artikkel om erfaringene sine. Du kan også lese hva Larian selv skriver om modusen, og se dem presentere den i denne videoen:

Jeg har nylig prøvd meg på litt «ekte» rollespilling selv (via Skype), og det er en skikkelig kul greie som jeg anbefaler så mange som mulig å prøve. En av de tingene som gjør at virkelige rollespill skiller seg markant fra klassiske datarollespill, er hvordan spillerne får mulighet til å prøve nesten alt de kan tenke seg.

Det er i praksis umulig for et forhåndsdesignet spill å forutse alle tingene en normal rollespiller vil kunne prøve på, og derfor er også handlingsmulighetene i tradisjonelle datarollespill begrenset. Med denne nye modusen, kan man få inn mer av rollespillenes uforutsigbarhet og frihet, ved at spillet styres av et menneske.

Divinity: Original Sin 2 er fortsatt i «early access», med en full lansering planlagt for senere i år.

En kommentar om “GM-modusen til Divinity: Original Sin 2 ser tøff ut”

  1. Jeg spilte en persistent verden med fokus på rollespilling i Neverwinter Nights i så mange timer, at jeg er glad jeg ikke vet nøyaktig hvor mange, og denne nyheten får meg til å tenke på hvor utrolig kult det var! Blir trist nå når jeg tenker på at det kun er mulighet for å spille 4 stykker i Divinity: Original Sin 2. :(

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.