Nå er skaperne tilbake med nok et designbasert hjernetrimspill, nemlig alkymispillet Opus Magnum.
Etter de glimrende hjernetrimmerne SpaceChem og Infinifactory har Zachtronics blitt en av favorittutviklerne mine, og derfor må jeg innrømme at pulsen steg ganske kraftig da de i går la ut en liten GIF fra et ikke-annonsert prosjekt på Twitter. Heldigvis tok det ikke så veldig lang tid før prosjektets status ble endret til «annonsert» – og om et par dager er det også lansert. Slikt liker vi.
Alkymimaskineri
Det nye spillet heter Opus Magnum, og vekker umiddelbart minner om SpaceChem. Nok en gang er det snakk om et åpent hjernetrimspill der målet er å bygge mekanismer som, i praksis, henter inn noen ting og forvandler dem til noe annet. I dette tilfellet dreier det seg om alkymi, og du må blant annet bruke programmerbare armer og samlebånd i prosessen.
Spillets nøtter har ingen fasitløsninger, og du står fritt til å løse dem som du vil. Men løsningene din bedømmes etter to kriterier: Hvor raskt de gjør oppgaven sin, og hvor effektivt de bruker den tilgjengelige plassen. Det som er litt viktig å påpeke her, er at disse to kriteriene ofte havner i et motsetningsforhold der du for eksempel må ofre hastighet for å effektivisere plassbruken.
Ellers loves vi en rik historie, støtte for Steam Workshop og, som i Zachtronics forrige storutgivelse (Shenzhen I/O), et innebygd kabalspill som du kan spille mellom brettene.
Lanseringen finner altså sted torsdag 19. oktober, og spillet havner først i «early access». Zachtronics sier de lenge vurderte å droppe tidliglanseringen, siden spillet i praksis er ferdig, men at de vil bruke tiden i «early access» til å justere grensesnittet og balansen basert på brukernes tilbakemeldinger. Om du misliker tidliglanseringer, er det altså «ikke lenge» til fullversjonen er ute.
Her er en trailer:
Alle liker vel SpaceChem! (Dvs jeg liker Infinifactory best) Har enda ikke kjøpt Shenzhen I/O…. Hvorfor i alle dager har jeg ikke gjort det?! Dette nye spillet ser veldig bra ut.
Er det som skjer i oktober da? ELEX 17. oktober, Warbanners 18. oktober og nå denne 19. oktober.
Og Cogmind var vel også 17. okt!
Jøss. Den for øyeblikket soleklart beste hjernetrimutvikleren er tydeligvis også blant de som klarer å levere nye spill hyppigst. Det er en fin kombinasjon.