Supersjeldent Donkey Kong-spill gjort tilgjengelig

Har du hørt om Donkey Kong 3: The Great Counterattack?

I dag hører det til sjeldenhetene at Nintendo lar andre utviklere bringe seriene sine til plattformer de ikke eier selv, men tidlig på åttitallet var de langt åpnere for slikt. Det er derfor du kan spille Mario Bros. på Commodore 64 eller Atari XE, for eksempel. Men der disse spillene er relativt godt kjente, og lenge har vært bevart for fremtiden, gjelder ikke dette alle slike utgivelser.

Bilde fra Youtube-videoen under.
Bilde fra Youtube-videoen under.

Donkey Kong på eksklusive dataeventyr

I Japan fikk Hudson Soft lisensen til å bringe noen av Nintendos arkade- og NES-spill til de japanske hjemmedatamaskinplattformene, og ikke alle disse spillene var like trofaste mot originalene. For eksempel har vi Donkey Kong 3: The Great Counterattack (Dai Gyakushuu) for Sharp X1, som er et plattformspill løst basert på Donkey Kong 3.

Her gjorde Hudson Soft omfattende forenklinger i selve spillkonseptet, samtidig som de la til masse nye, grafiske elementer og nye verdener. Selve spillet går i korte trekk ut på å flytte hovedpersonen Stanley fra side til side i bunnen av skjermen, litt som en Space Invaders-base, og forhindre Donkey Kong – som gradvis svever nedover skjermen – i å lande ved å skyte ham gjentatte ganger i rompa slik at han spretter oppover igjen. Samtidig må du unngå å bli drept av andre kryp.

Endelig tilgjengelig

Donkey Kong 3: The Great Counterattack for Sharp X1 har aldri tidligere blitt bevart og dumpet på nettet, så det har i praksis ikke vært mulig å spille det før nå. Da en original kopi dukket opp på en japansk auksjonsside, samarbeidet en gjeng entusiaster om å kjøpe det – den endelige prisen ble 415 dollar, litt over 3200 kroner – og møysommelig overføre dataen til digitalt format.

Det betyr at du nå kan laste ned og spille spillet (via lenken over), hvis du har en Sharp X1-kapabel emulator, og dermed oppleve et av de sjeldneste offisielle Donkey Kong-spillene noensinne. Nå gjenstår det bare at noen gjør det samme for versjonene til NEC-plattformene PC-8801 og PC-6601. Her er en video av spillet i emulator:

Jeg har tidligere snakket litt om japanske hjemmedataplattformer her på Spillhistorie.no, blant annet i mitt intervju med den japanske spillskaperen Mikito Ichikawa. Jeg har også gjort en liten bevaringsjobb selv, ved å digitalisere og oversette originale Cavern 2160 til engelsk og gjøre spillet tilgjengelig på nettet.

Jeg har også digitalisert og lagt ut en ikke-lisensiert Frogger-versjon for Sharp MZ-700.

Kilde: Kotaku. Toppbildet er en kombinasjon av et bilde fra Youtube-videoen, og coverbildet fra Medium-posten til arkivistene.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.