Høydepunktene fra Bethesda-konferansen

The Elder Scrolls VI er annonsert, sammen med overraskende mye annet snadder.

Etter en helg og natt med E3-konferanser, er det lett å bli fullstendig overveldet av alt som har blitt annonsert. I går kveld hadde Microsoft sin konferanse, og i natt var det Bethesdas tur. Noe av det de hadde å by på var forventet, mens andre ting kom ganske overraskende.

The Elder Scrolls VI i preproduksjon

Den største overraskelsen var helt klart annonseringen av The Elder Scrolls VI, med en trailer designet for å gi oss Elder Scrolls-tilhengere gåsehud. Men det er også alt den er designet for, og det er viktig å understreke at dette spillet er i «preproduksjon», så selve utviklingen av spillet har faktisk ikke startet ordentlig.

Antakeligvis tar det derfor mange år før dette spillet slippes, og en kan spørre seg om Bethesda annonserte det tidligere enn det som egentlig var planlagt for å roe ned murringen i en med rette ganske utålmodig tilhengerskare. Hvorvidt det lønner seg i det lange løp gjenstår å se, men her er i alle fall traileren:

Etter et par år med lekkasjer og en forventet annonsering på forrige E3, var kunngjøringen av Starfield en litt mindre overraskelse. Men til gjengjeld en ganske hyggelig sådan, og det blir spennende å se hvordan Bethesda takler science-fiction-sjangeren. Skjønt, utover at dette er et «nestegenerasjons førstepersonsspill» fikk vi ikke noe konkret info. Her er teaseren, i alle fall:

Og så fikk vi vite at jo, Fallout 76 er et online-spill. Hver overlevende du kommer over i spillets verden (som visstnok er fire ganger større enn Fallout 4 sin) skal være styrt av et ekte menneske, og man kan jobbe sammen eller mot hverandre. Eller prøve å klare deg på egenhånd, om du ønsker det.

Dette er ikke et MMO-spill, det vil kun være en håndfull andre mennesker i samme verden, og det ser ut som en Fallout-versjon av overlevelsesspill som Rust og Age of Conan. Her angriper altså Bethesda et ganske veletablert marked, og håper åpenbart at Fallout-navnet skal gi dem en fordel i konkurransen.

Ellers loves vi både tradisjonelle rollespilloppdrag og basebygging, og i motsetning til i mange andre spill av denne typen virker det ikke som straffen for å bli drept er veldig stor. Fallout 76 ser  dessuten mer fargerikt (og i mine øyne mer visuelt appellerende) ut enn tidligere Fallout-spill, og teknologien skal også ha fått seg et løft. Så det kan jo bli spennende. Det slippes 14. november, for de vanlige plattformene.

Bethesda hadde flere andre nyannonseringer å by på, slik som et nytt Wolfenstein-skytespill ved navn Wolfenstein: Youngblood, som ser ut til å være satt til åttitallet (i den alternative tidslinjen der nazistene vant krigen og tok over USA), og dette er et samarbeidsspill for to der vi følger BJs tvillingsøstre som prøver å finne faren sin i nazi-okkuperte Paris. Kan bli bra – her er traileren:

Og hva med et nytt Doom-spill? Vi får det også, og det heter Doom Eternal. Dette er en full oppfølger til Doom fra 2016, med et lydspor laget av Mick Gordon, der vi må kjempe oss gjennom dimensjonene og drepe både gamle og nye typer demoner. Her er en litt intetsigende (men samtidig ganske kul) trailer:

Bethesda annonserte også Mooncrash-ekspansjonen for Prey, som de i tillegg faktisk lanserte i går – så den er ute nå (og koster 199 kroner på Steam). Her foregår altså handlingen på Månen, og utvikler Arkane har latt seg inspirere av «roguelike»-sjangeren. Hver runde blir unik, og du må forvente å dø & begynne på nytt ofte. Det ser definitivt ut som noe å legge i ønskelista om du liker Prey. Her er presentasjonen:

Dette er faktisk langt fra alt – ta en titt på E3Recap for en oversikt over alle E3-videoene så langt (og mye mer fra både Fallout 76 og Rage 2). Pluss: Skyrim Very Special Edition:

Relaterte innlegg

En kommentar om “Høydepunktene fra Bethesda-konferansen

  1. Konferansen var vel omtrent sånn her:

    Her er Bethesda! *vill jubel*
    Kortspill! *dempet applaus*
    Alltid online! Multiplayer! (Dere kan bare glemme mods nå, men hey, vi lager jo aldri uferdige spill) *høflig applaus*
    Elder Scrolls! Til mobil…. kjempegøy altså, vi lover *sporadiske klapp*
    Next generation! *vill applaus* *innser at det ikke er Elder Scrolls* *Kan dette kalles en trailer?* *stillhet*
    Todd Howard: Uff da…. vi får vise den saken på 30 sekunder, som en animatør brukte tjue minutter på å lage, for å kompensere for den labre stemningen.

    Skyrim Very Special Edition var klart best. Overraskende bra selvironi. Hadde kanskje håpet på noe nytt fra Arkane, men den gang ei.

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.