F1 2018 ser ut til å få mye skryt.
Jeg har ikke spilt et av Codemasters’ offisielle F1-spill siden F1 2011, som jeg til gjengjeld likte utrolig godt. Nå er F1 2018 ute, og jeg må innrømme at det frister voldsomt å hive seg inn i det alt for smale Formel 1-setet igjen.
Skal være mer autentisk enn tidligere
Codemasters lover at spillet skilter med den mest nøyaktige simuleringen av en F1-bil til nå i serien, og at det har flere klassiske F1-biler enn noensinne – inkludert noen monstre fra syttitallet, av den typen vi så i den absolutt anbefalte spillefilmen Rush (visste du forresten at broren til hovedpersonen i filmen var med å utvikle tipptipptippolderfaren til dette spillet?).
Nye baner får vi også, eller rettere sagt én ny bane. Hockenheim er tilbake etter en liten pause i fjor, mens den nye banen er Circuit Paul Ricard i Frankrike. Den ble sist sett i Formel 1 i 1990, så det blir et helt nytt bekjentskap. Dessverre er Malaysia borte vekk, men dette er jo på grunn av at den også er borte fra virkelighetens sesong (selv om det er fristende å spørre hvorfor slike baner som allerede er modellerte ikke kan legges inn som øvingsalternativer eller i flerspiller).
Ellers skryter Codemasters av at karrieren er mye mer involvert enn tidligere, med intervjuer der du må velge svar kjapt og større muligheter til å påvirke din egen posisjon i laget samt hva man skal forbedre, og så videre.
En rask titt på brukeranmeldelsene viser at flesteparten ser det som en stor forbedring siden forrige spill i serien, selv om flere spillere sliter med «bugs». De store anmeldelsene virker også generelt positive. Har noen av dere skaffet spillet? Hva syntes dere i så fall om det?
F1 2018 er uansett ute på Xbox One, PC og PS4, og her er en trailer:
Forresten, konklusjonen i den F1 2011-anmelsen jeg lenket til over var litt artig: «Nå håper jeg bare at den britiske racingspesialisten velger å gi deres neste rallyspill den samme seriøse behandlingen som de har gitt Formel 1» – noen år senere fikk vi Dirt Rally. Tilfeldig? Neppe!