Cities: Skylines er ute på Switch

Paradox har sluppet sitt første Nintendo-spill noensinne.

Bybyggerspill har en lengre konsollhistorie enn en kanskje skulle tro – faktisk kom en av sjangerens besteforeldre, Fortune Builder, kun til spillkonsollen ColecoVision. Og det originale SimCity fikk en svært populær SNES-versjon. Paradox’ bybyggerspill Cities: Skylines er allerede ute for Xbox One og PlayStation 4, og i dag ble det uten forvarsel sluppet på Switch.

Jeg har ikke funnet noen offisielle skjermbilder fra Switch-versjonen, men vi har dette flotte bildet av en kar som ser på at spillet skal lastes inn.
Jeg har ikke funnet noen offisielle skjermbilder fra Switch-versjonen, men vi har dette flotte bildet av en kar som ser på at spillet lastes inn.

Natt og snø

Switch-versjonen skilter naturlig nok med et grensesnitt skreddersydd konsollen, og den har også fått ekspansjonspakkene After Dark og Snowfall inkludert. Dermed kan du bygge byer både om natten og vinteren. Kristian Foshaug skrev litt om After Dark her på Spillhistorie, etter at PC-utgaven ble sluppet i 2015.

I tillegg bruker visstnok Switch-versjonen HD Rumble-funksjonen til konsollen, for å gi deg hint om hvor du bør bygge ulike ting. Nye øvingsoppdrag skal også være inkludert.

Vær forøvrig oppmerksom på at ifølge Eurogamer, så sliter Switch-versjonen av Cities: Skylines litt med bildeoppdateringsfrekvensen, spesielt når du flytter kameraet over tettbygde strøk. De skriver at Paradox lover forbedringer i form av gratis oppdateringer, men om dette er et problem for deg bør du kanskje vente litt før du hiver deg ut på eShop.

Cities: Skylines er altså et tradisjonelt bybyggerspill der du starter med en jomfruelig villmark og må forvandle den til en gigantisk storby. Eller ikke; spillet lar deg selv velge hva slags byer du vil bygge, og det er slett ikke nødvendig å ta helt av. Her er en trailer for Switch-versjonen:

Det er kult å se Cities: Skylines komme til nye formater, men det vi egentlig trenger nå er (i mine øyne) en oppfølger. Originalspillet ble tross alt sluppet i 2015, og siden lanseringen virker det som Paradox har gått helt Electronic Arts på spillet, med ørten utvidelsespakker. Jaja. Forhåpentligvis jobber utviklerne i Colossal Order med ett eller annet – og det er tross alt ikke dem som har stått for Switch-versjonen (den jobben har gått til australske Tantalus Media).

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.