Westwoods rollespillklassiker er i ferd med å få en utrolig Commodore 64-versjon.
Det originale Eye of the Beholder ble lansert på Amiga og PC i 1991, og kom noen år senere til SNES og Sega Mega CD. En plattform som ikke fikk spillet var Commodore 64, på tross av at den fortsatt hadde et rimelig livlig spillmarked da Eye of the Beholder først ble lansert. Men dette spillet var selvsagt alt for avansert til at det kunne fungere på den da over ti år gamle datamaskinen.
Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Nå har nemlig en gjeng utviklere under ledelse av Andreas Larsson bestemt seg for å overføre rollespillklassikeren til Commodore 64, og de ser ut til å ha gjort en temmelig god jobb med prosjektet så langt. Nylig la de ut en spillvideo som viser hvordan det fungerer nå, så ta en titt (selve spillingen starter seks minutter inn):
Imponerende, eller hva? Husk at dette er en plattform fra 1982, med en 8-bits 1 MHz-prosessor, 64 kilobytes med minne og kun 16 farger totalt. Men nå skal det sies at dette spillet ikke lages for diskett eller kassett – i stedet kommer det i EasyFlash-format, så du må ha ekstrautstyr for å spille det på originalmaskinen din.
Det var forøvrig også slik Commodore 64 fikk en overføring av det originale Prince of Persia for noen år tilbake.
Likevel har Andreas Larsson og teamet hans gjort en nærmest utrolig jobb her – ikke bare teknisk sett, men også med tanke på hvor trofast grafikken i Commodore 64-versjonen er mot originalspillet som tross alt ble laget for VGA-baserte PC-er med 256 farger.
Du kan se flere videoer fra spillet på Larssons YouTube-kanal. Det gjenstår å se når det ferdige produktet blir tilgjengelig. I mellomtiden finnes det andre førstepersons rollespill for plattformen, inkludert indie-perlen Newcomer. Det er også temmelig imponerende.