Flere av spillene på den kommende minikonsollen er europeiske utgaver laget for PAL-standarden.
På nittitallet var det to forskjellige TV-standarder på markedet – den europeiske PAL-standarden og NTSC-standarden som ble brukt i blant annet USA og Japan. Mens PAL hadde litt høyere oppløsning (og enkelte andre fordeler), var bildeoppdateringsfrekvensen raskere på NTSC. PAL hadde 50 delbilder per sekund, mens NTSC hadde 60.
Hvis spill var skreddersydd PAL-standarden, var ikke dette noe genuint problem. Men spill som i utgangspunktet var laget for de større markedene i USA og Japan fikk ikke alltid like bearbeidede Europa-versjoner, ettersom det datamaskindominerte Europa var tradisjonelt ikke var så viktig for konsollmakerne.
Resultatet var at PAL-versjonene typisk gikk omtrent 17 prosent treigere, og skjermbildet var heller ikke alltid fullstendig tilpasset PAL-oppløsningen, slik at man fikk et sammenpresset bilde med stygge rammer.
Men nå dropper vi PAL, ikke sant?
Alt dette er en lang måte å si at de amerikanske NTSC-versjonene av konsollspill ofte var overlegne de europeiske, selv om forskjellene ikke alltid var så voldsomt merkbare. Derfor skulle en tro at når Sony nå lanserer sin PlayStation Classic med 20 innebygde spill, ville disse være NTSC-utgavene og ikke PAL-versjonene.
Slik er det bare delvis, for utrolig nok får konsollen hele ni PAL-spill. Dette gjelder i alle de vestlige markedene, noe som naturlig nok har gjort amerikanerne ganske frustrerte. Men også her i Europa forventet nok de fleste å få de beste utgavene av spillene, ettersom moderne TV-er ikke er låst til den gamle PAL-standarden (som riktignok fortsatt brukes for TV-signaler).
De positive nyhetene er at de sorte rammene PAL-utgavene hadde ikke lenger er et problem, ettersom systemet visstnok er i stand til å gi bildet korrekt størrelse. Men oppdateringsfrekvensen er verre å gjøre noe med.
Følgende spille bruker PAL-standard på PlayStation Classic:
- Battle Arena Toshinden
- Cool Boarders 2
- Destruction Derby
- Grand Theft Auto
- Jumping Flash!
- Oddworld: Abe’s Oddysee
- Resident Evil Director’s Cut
- Tekken 3
- Tom Clancy’s Rainbow Six
I hvor stor grad dette er et problem varierer fra spill til spill. Det spekuleres i om grunnen til at PAL-versjonene brukes er at de har støtte for flere språk, noe som vektlegges tyngre i dag enn tidligere. Sony har så langt ikke kommentert saken.
PlayStation Classic lanseres uansett den 3. desember.